• <
ATC_CARGO_TOP

W DCT Gdańsk testowane są urządzenia do inspekcji towarów na granicy. Wśród nich m.in. „sztuczny pies” (foto, wideo)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski W DCT Gdańsk testowane są urządzenia do inspekcji towarów na granicy. Wśród nich m.in. „sztuczny pies” (foto, wideo)
W DCT Gdańsk testowane są urządzenia do inspekcji towarów na granicy. Wśród nich m.in. „sztuczny pies” (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Patrycja Cybulska

21.06.2018 Źródło: własne

Technologia RTG, nowoczesna bramka radiometryczna (RPM) oraz „sztuczny pies. Te trzy urządzenia do inspekcji towarów na granicy testowane są obecnie w DCT Gdańsk w ramach projektu C-BORD, realizowanego m.in. przez Izbę Administracji Skarbowej w Gdańsku. Jego główne cele to usprawnienie kontroli celno-skarbowej oraz zwiększenie bezpieczeństwa i wykrywalności przemycanych w kontenerach towarów.

– Funkcjonariusze celno-skarbowi z państw Unii Europejskiej plus przedstawiciele instytucji naukowych oraz przedstawiciele dostawców nowoczesnych technologii pracują wspólnie nad stworzeniem nowoczesnych urządzeń, które usprawniłyby kontrolę celno-skarbową na granicy – mówi podkom. Aleksandra Dołębska, koordynator projektu C-BORD.

C-BORD, czyli effective Conteiner Inspection at BORDER control points, to unijny projekt w którym uczestniczy 18 podmiotów z krajów Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest budowa urządzeń do inspekcji dużych ładunków na przejściach granicznych. W Polsce projekt realizują Narodowe Centrum Badań Jądrowych oraz Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku. Zadaniem służby celno skarbowej było opracowanie dokumentacji określającej wymagania techniczne projektowanych urządzeń, z uwzględnieniem adaptacji opracowanych technologii, warunków pracy w portach morskich i bezpieczeństwa. Przygotowania te trwały trzy lata. Obecnie w DCT Gdańsk w warunkach morskiego przejścia granicznego testowane jest nowoczesne urządzenie RTG oparte na akceleratorze liniowym emitującym promieniowanie X, do którego dołączone zostaną kolejne technologie.

– „Sztuczny pies” również bez otwierania kontenera ma zbadać jego zawartość poprzez pobór powietrza i powiedzieć, czy w kontenerze mogą znajdować się towary niebezpieczne, takie jak materiały wybuchowe, narkotyki, a także nielegalne papierosy. Bramki radiometryczne natomiast mają za zadanie wskazać, czy w kontenerze znajdują się materiały radioaktywne – tłumaczy Wojciech Gęsikowski, młodszy ekspert służby celno-skarbowej w Izbie Administracji Skarbowej w Gdańsku.

Dodał, że „sztuczny pies” potrafi także wykryć przemycanych w kontenerach ludzi.

Po zakończeniu testów w Gdańsku, we wrześniu w Porcie Rotterdam testowane będą dwie kolejne technologie C-BORD: przemieszczalny system neutronowy oraz fotorozszczepienie umożliwiające wykrycie nielegalnego przewozu materiałów jądrowych. Wszystkie te technologie stosowane są bez konieczności otwierania kontenera.

– Misją nowoczesnej służby celnej jest zapewnienie bezpieczeństwa, ochrona Unii Europejskiej i mieszkańców Europy. To bardzo ważne – mówi Wil van Heesvijk, komisarz Komisji Europejskiej, odpowiedzialny m.in. za nieinwazyjny sprzęt do kontroli celno-skarbowej.

Projekt kończy się w listopadzie. Wprowadzenie nowoczesnych technologii, jednolitych dla wszystkich krajów unijnych, będzie zależało od wyników testów oraz zainteresowania producentów.

– Przy tak prężnym rozwoju naszych portów, trudno sobie wyobrazić pracę funkcjonariuszy celno-skarbowych bez komputerowej analizy ryzyka i potężnych urządzeń RTG, którymi dysponujemy. Wspólnie opracowane rozwiązania mogą zagwarantować nam jeszcze większą skuteczność – mówi Tomasz Słaboszowski, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku.

Projekt C-BORD ma przyspieszyć przepływ legalnego towaru oraz stworzyć konkurencyjną branżę bezpieczeństwa UE, która będzie dostarczała usługi i technologie na światowe rynki.

– Cieszymy się, że Krajowa Administracja Skarbowa wybrała naszą lokalizację dla prowadzenia pilotażowego projektu, bardzo innowacyjnego, jakim jest C-BORD. Wiemy, że efektywność ta ma ogromny wpływ na możliwości rozwoju biznesu naszych klientów, a w konsekwencji też na rozwój naszego biznesu tutaj, w DCT Gdańsk – mówi Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT Gdańsk.

Projekt C-BORD, realizowany od 1 czerwca 2015 r., finansowany jest z unijnego programu HORYZONT 2020. Udział w nim biorą administracja celno-skarbowa, instytucje naukowe oraz dostawcy nowoczesnych technologii. C-BORD ma przyczynić się do większej penetracji kontrolowanego środka przewozowego, zwiększyć wykrywalność oraz automatyczną identyfikację towarów niepożądanych, jak również zapewnić ochronę morsko-lądowych granic UE w kontekście transportu niebezpiecznych i nielegalnych ładunków.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33060,00 $ tona 0,46% 11 cze
 Cynk 3011,00 $ tona 1,55% 11 cze
 Aluminium 2490,00 $ tona 0,81% 11 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.