PMK
Nie ma żadnego powodu ani bodźca zachęcającego do zamawiania kolejnych megakontenerowców – stwierdził Soren Skou, prezes koncernu AP Moller-Maersk.
Komentarz został udzielony po tym, jak konkurent Maerska – CMA CGM, zapowiedział zamówienie kolejnych kontenerowców o ładowności 22 tys. TEU. Skou przypomniał, że pierwsze zamówienia na megakontenerowce zostały złożone 5 lat temu, gdy rynek znajdował się w hossie.
Teraz jednak trwa kryzys, więc Skou nie widzi sensu w budowie nowych statków, które tylko pogłębiają problem na rynku. Dużo rozsądniejsze, jego zdaniem, jest czarterowanie statków od innych armatorów.
- Budowanie nowych statków powinno być tylko sposobem na zaspokojenie popytu. Obecnie jest on jednak dużo mniejszy od podaży. Dlatego Maersk nie zamierza zamawiać żadnych dużych statków w tym i przyszłym roku – powiedział Skou.
Megakontenerowce oznaczają duże większe ryzyko dla przewoźników. Taka jednostka może kosztować nawet 200 mln dolarów i przewozić towar warty ponad mld dol. Skoncentrowanie tak wielkiego ryzyka w jednym miejscu powoduje, że te statki są często celem cyberataków i ataków terrorystycznych. Armator musi też przygotowany na zapłatę większej stawki ubezpieczeniowej oraz większych opłat portowych.
Długofalowe prognozy też nie są korzystne dla armatorów tych jednostek. OECD przewiduje, że światowy wzrost handlu będzie dużo wolniejszy niż dekady temu. Głównie ze względu na fakt, że wschodzące gospodarki (Chiny) będą dużo bardziej polegały na krajowej konsumpcji niż eksporcie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania