Nowoczesny system pilotowo-dokujący PNDS, stworzony przez Akademię Morską w Szczecinie, będzie miał swoją premierę w słoweńskim porcie Koper. Dzięki tej technologii kapitan statku nie powinien mieć problemu z idealnym zacumowaniem na wybrzeżu.
PNDS pozwala na precyzyjne określanie w czasie rzeczywistym odległości oraz kąta burty statku względem nabrzeża. Jest to istotne podczas ostatniej fazy cumowania statków do nabrzeża. Duża liczba zbiornikowców czy promów w porcie powoduje, że w razie błędnie przeprowadzonego manewru może dojść do uszkodzenia statku czy nabrzeża. Ponadto, transport ciekłego gazu ziemnego (LNG) wiąże się ze zwiększonym ryzykiem pożaru bądź eksplozji.
Zadaniem systemu PNDS jest dostarczanie pilotowi lub kapitanowi statku dokładnej informacji o odległości i prędkości zbliżania się do nabrzeża. System składa się z lądowego czujnika pomiaru z głowicą laserową i połączonego z nim łączem bezprzewodowym przenośnego modułu pilotowego.
Koper jest największym słoweńskim portem. Zakup systemu PNDS nie nadszarpnie zbytnio jego budżetu, gdyż technologia kosztuje raptem 20 tys. euro. To mała kwota, biorąc pod uwagę ile milionów trzeba zapłacić za remont po zderzeniu statku z nabrzeżem. Instalację systemu poprowadzi jedna ze szczecińskim firm.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania