• <
bulk_cargo_port_szczecin

Raport: Pięć trendów, które zmienią globalny transport morski

24.11.2015 14:14 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Pięć trendów, które zmienią globalny transport morski

Partnerzy portalu

Raport: Pięć trendów, które zmienią globalny transport morski - GospodarkaMorska.pl

Agencja analityczna IHS przygotowała raport na temat przyszłości globalnego morskiego transportu. Wskazała na pięć trendów, które ich zdaniem będą kształtowały ten sektor w ciągu najbliższych dekad.

- Światowy transport morski przechodzi okres dogłębnych zmian. Firmy, prawodawcy oraz inwestorzy muszą zrozumieć, w którą stronę ten sektor będzie ewoluował z powodu zmian w gospodarce, polityce, demografii i technologii – mówi Richard Clayton, czołowy analityk IHS Maritime & Trade.

Spowolnienie gospodarcze dużym wyzwaniem


Największym wyzwaniem dla morskiego transportu jest spowolnienie gospodarcze w rozwijających się krajach, które spowoduje spadek cen surowców przez następną dekadą. Chodzi głównie o węgiel, żelazo oraz ropę naftową. To zła wiadomość przede wszystkim dla armatorów, dla których stagnacja gospodarcza np. Chin znacza mniej zamówień i niższe zarobki. Dotyczy to w szczególności przewoźników towarów masowych.

Wyjątkiem dalej będą jedynie właściciele tankowców, którzy jeszcze przez jakiś czas będą cieszyli się hossą. Niska cena ropy napędzi jej konsumpcję, ale globalne zapotrzebowanie na ten surowiec będzie według IHS rosnąć w tempie zaledwie 0,6 proc. do roku 2040.

- Trwa walka o utrzymanie swoich udziałów na rynku przewozów morskich, co jest bezpośrednim powodem nadpodaży tonażu we wszystkich segmentach rynku – tłumaczy Dalobor Gogic z IHS. - Armatorzy po okresie masowych zamówień na nowe jednostki, muszą teraz zrównoważyć szalę poprzez np. złomowanie – dodaje.

Spowolnienie Chin – spowolnieniem handlu morskiego


Chiny odgrywają kluczową rolę w światowym transporcie morskim, dlatego kryzys w tym państwie jest tak mocno odczuwany. A w przyszłym roku sytuacja prawdopodobie się nie zmieni. Wzrost PKB z 7,3 proc. w 2014 roku spadnie w 2016 roku do 6,3 proc.

Warto też spojrzeć na kondycję azjatyckich stoczni. Większe zakłady sobie poradzą z mniejszą liczbą zamówień, ale mniejsze firmy specjalizujące się w budowie masowców i jednostek offshore czeka bardzo ciężki okres. Niskie ceny nowych jednostek pokazują też, że stawki frachtowe wciąż pozostaną na niskim poziomie.

Jedyną nadzieją dla chińskiego transportu morskiego pozostaje handel towarami w kontenerach, który powinien wzrosnąć w przyszłym roku o 8 (na szlakach do USA) i 6 proc. (na szlakach do Europy).

- Spadek popytu w Chinach wymusi na firmach dostosowanie się do nowych realiów rynkowych. Inaczej sprawa ma się z przewozami masowymi. Liczba jednostek, które wejdą do służby przez kolejne laty, tworzy niesamowitą presję na armatorach – twierdzi Gogic. - Teraz wszystko zależy od nowych reform gospodarczych w Chinach, który mają napędzić popyt kraju – dodaje.

Iran bez sankcji z korzyścią dla armatorów


Duże znaczenie dla rynku transportu będzie miało także zniesienie sankcji na Iran przez USA i Unię Europejską, do którego ma dojść w przyszłym roku. Dzięki temu każdego dnia na światowm rynku ropy przybędzie pół miliona baryłek tego surowca. To spowoduje zapewne kolejny spadek cen ropy, co jest dobrą wiadomością dla przewoźników, gdyż krótkoterminowo wzrośnie popyt na przewóz "czarnego złota".

Big data ułatwi przewidywanie rynku

Już niedługo armatorzy będą mogli korzystać z lepszych prognoz rynkowych, dzięki analizie tzw. Big data - zmiennych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest trudna ale jednocześnie wartościowa.

- Pojawienie się i wzrost popularności big data, zmieni sposób planowania przyszłości przez firmy – twierdzi Andrew Scorer, analityk handlu z IHS. - Prognozy będą bardziesz szczegółowe i dokładne, więc armatorom łatwiej będzie wybrać najbardziej opłacalne szlaki handlowe czy rodzaje paliw – dodaje.

Zmiany demograficzne


Mało omawianym, ale znaczącym czynnikiem dla morskiego transportu są zmiany demograficzne i wzrost populacji. Wzrost klasy średniej w wschodzących gospodarkach Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej napędzi popyt na import surowców i gotowych towarów. Skorzystają na tym kontenerowce, przewożące drobnice. Ich coraz większy rozmiar zmusi też operatorów portów i terminali do inwestycji w infrastrukturę i technologię przeładunkową.

- Transport morski jest sługą handlu, a handel jest napędzany zachowaniem konsumentów – mówi Richard Clayton. - Dlatego tak ważnie jest zrozumienie i przewidywanie tego, jak kształtowała się będzie przyszła światowa gospodarka. To dużo ważniejsze niż zmiany w designie statków – dodaje.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.