jk/pc
Obniżki pensji są konieczne, Polska Żegluga Morska musi wprowadzić plan naprawczy - mówił wiceminister gospodarki morskiej Grzegorz Witkowski na posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Szczecinie. O spotkaniu poinformowało Radio Szczecin.
- Musimy wdrożyć plan naprawczy brutalnie narzucony przez banki - mówił na spotkaniu zarządca komisaryczny Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Brzezicki. - Pensja jest jednym z elementów obniżenia kosztów działalności firmy, ale nie największym. Obniżenie pensji dotyczy tylko tej części, która jest powyżej układu wzorcowego tzw. ITF-u, czyli Międzynarodowej Organizacji Związkowej.
Największe obniżki pensji mają dotknąć osoby zatrudnione na promach, a najniższe - na masowcach. Mogą one wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu procent.
Udział w spotkaniu wziął również Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Minister podkreślił, że należy przygotować Polską Żeglugę Morską instytucjonalnie, finansowo i legislacyjnie do tego, aby była pierwszorzędnym graczem na międzynarodowych szlakach żeglugowych. Grzegorz Witkowski wskazał, że plan naprawczy, który zaproponował komisarz Brzezicki, jest planem spójnym oraz akceptowanym przez ministerstwo.
Dodajmy, że Polska Żegluga Morska uzyskała niedawno kredyt pomostowy w konsorcjum polskich banków. Pieniądze zostały przeznaczone na spłatę jednego z zagranicznych wierzycieli. Dzięki nim armator zachował około 400 miejsc pracy i uchronił 10 statków od zajęcia przez bank. Wysokość pożyczki nie jest znana.
Kredyt obwarowany został wprowadzeniem w PŻM programu naprawczego, związanego głównie z redukcją wynagrodzeń. Jak zadeklarował zarząd firmy, „utracone korzyści materialne będą przywracane pracownikom”, jeżeli tylko poprawi się sytuacja armatora – informuje Radio Szczecin.
Mirosław Folta, asystent zarządcy komisarycznego, przypomniał natomiast, że w lutym ubiegłego roku zarządca komisaryczny zatrzymał sprzedaż dwóch masowców. Były to Giewont i Jawor, post-panamaxy ze stoczni New Times Shipyard o nośności 80 000 DWT, dostarczone w 2010 r.
Obecnie PŻM zabiega o długoterminowe finansowanie swojej działalności.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania