Kiedy pod koniec kwietnia słoweńska firma Ponting, odpowiedzialna za projekt przejścia między Śródmieściem a Ołowianką, dostarczyła plan budowy kładki, ruszyła procedura wydawania pozwoleń na budowę. Wydawało się, że realizacja projektu rozpocznie się lada dzień. Niestety przesunęła się o kolejny rok i rozpocznie się najwcześniej na przełomie I i II kwartału 2016 roku.
Już od 11 lat toczy się debata nad powstaniem kładki. Zdania gdańszczan w tej kwestii są mocno podzielone. W maju Towarzystwo Opieki nad Zabytkami i Stowarzyszenie Nasz Gdańsk zgłosiły się do Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, zwierzchniczki pomorskiego konserwatora, z odwołaniem od jego pozytywnej decyzji w sprawie budowy.
W dokumencie tym TOnZ powołało się na decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku z 1947 roku, zgodnie z którą terytorium miasta objęte jest XVII wiecznymi obwałowaniami i miasto uznane zostało za zabytek i pomnik historii. Ich zdaniem kładka będzie przeszkodą nawigacyjną ruchu morskiego, a jej powstanie zrujnuje walory historycznego krajobrazu.
Ministerstwo znalazło w decyzji konserwatora błędy formalne i zwróciło ją do uzupełnienia. Wykazano m.in., że wniosek nie ujmował sposobu dysponowania wszystkimi działkami w rejonie oddziaływania oraz że uzasadnienie w decyzji konserwatora było zbyt lakoniczne.
Realizacja projektu, która miała ruszyć jeszcze w rym roku, będzie więc musiała poczekać kilka miesięcy.
Dodajmy, że kładka ma łączyć ul. Rycerskiej z Ołowianką. Będzie się otwierać i zamykać w czasie około 2 minut, jej wygląd ma sprawiać wrażenie lekkości. Za pomysł odpowiedzialna jest słoweńska firma Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny organizowany przez Gdańsk, a prace projektowe zostały zlecone firmie Mosty Gdańsk. Koszt budowy kładki wynosić ma maksymalnie 13 mln zł. Koszty zostaną podzielone na Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski, które dadzą wkład finansowy po 3 mln każda, elektrociepłownia EDF Wybrzeże, przeznaczy na ten cel 7 mln zł.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania