• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Otwarcie T2: żaden inny terminal na Bałtyku nie jest w stanie przyjąć statków tej wielkości

Marek Nowak/pc

24.10.2016 21:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Otwarcie T2: żaden inny terminal na Bałtyku nie jest w stanie przyjąć statków tej wielkości

Partnerzy portalu

Otwarcie T2: żaden inny terminal na Bałtyku nie jest w stanie przyjąć statków tej wielkości - GospodarkaMorska.pl
Drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe DCT Gdańsk zwiększyło roczną zdolność przeładunkową terminala do 3 milionów TEU. Projekt jest inwestycją długoterminową odpowiadającą na rosnące zapotrzebowanie rynku na przewozy kontenerowe w tej części Europy.

DCT Gdańsk jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Dynamiczny rozwój terminalu DCT Gdańsk ukierunkowany jest na utworzenie w Gdańsku najnowocześniejszego, ogólnodostępnego terminalu kontenerowego w basenie Morza Bałtyckiego z perspektywą rozwoju znaczenia Gdańska, jako najważniejszego i najnowocześniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej hubu przeładunkowego.

– Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu – podkreślił Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk na poprzedzającej otwarcie T2 konferencji prasowej.

Inwestycja

Ukończony przez DCT Gdańsk projekt stanowi największą prywatną inwestycję sektora portowego w Polsce i jedną z największych tego typu inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej. Środki na sfinansowanie projektu pochodziły z zasobów własnych spółki, a także kredytów udzielonych przez konsorcjum banków polskich i zagranicznych przy aktywnym udziale Akcjonariuszy DCT Gdańsk S.A.

– Traktujemy tę inwestycję długoterminowo, a zwrot poniesionych nakładów nastąpi w perspektywie dziesięciu, może dwudziestu lat – mówił Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i zarazem członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk. – Chciałbym przy tym podkreślić, że reprezentujemy "cierpliwy kapitał", który pochodzi z pieniędzy związkowców złożonych do funduszy emerytalnych, a większość naszych inwestycji w skali globalnej to właśnie inwestycje w infrastrukturę – dodał.

Budowa nabrzeża została zakończona zgodnie z harmonogramem i w ramach planowanego budżetu. Na placu budowy przebywało w sposób ciągły ponad 400 pracowników, w tym 120 inżynierów, a budowa pochłonęła ponad 1 100 000 roboczogodzin.

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS (mają wysokość 133 m n.p.m i są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku), umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20,000 TEU. Wraz piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowych eRTG wspomaganymi w operacjach przez ponad trzydzieści nowych ciągników terminalowych przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 milionów TEU rocznie. Spółka zatrudnia obecnie ponad 730 pracowników.

Perspektywy

– Dzięki tej inwestycji realna staje się perspektywa walki Portu Gdańsk o pozycję lidera w zakresie obrotów kontenerowych na Morzu Bałtyckim z St. Petersburgiem, choć na pewno nie nastąpi to jeszcze w tym roku – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. – Mam również nadzieję, że na końca roku utrzymamy również wyniki pozwalające nam na awans na szóste miejsce w rankingu portów bałtyckich w ogólnym ujęciu tonażowym.

Choć ukończenie inwestycji w połączeniu z potencjałem Gdańska wynikającym z atrakcyjnej lokalizacji, w tym umieszczenia Portu Gdańsk na linii korytarza Bałtyk-Adriatyk sieci TEN-T, tworzy znaczne możliwości rozwoju, także kolejne miesiące będą dla DCT poważnym wyzwaniem.

– Najważniejsze jest teraz przekonanie armatorów pływających z Dalekiego Wschodu do Europy aby przedłużyli istniejące połączenia na Bałtyk, a wymagania klientów są dziś bardzo duże – podkreśla Maciek Kwiatkowski. – Decydując się na wpłynięcia na Bałtyk swymi wielkimi statkami, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, oczekują nie tylko korzyści wynikających z tego, że kontenery są znacznie bliżej swoich rynków zbytu, ale też bardzo sprawnej obsługi, którą dziś możemy im zagwarantować.

Nabrzeże T2 może stać się także szansą dla polskich eksporterów, przełoży się też na bardzo konkretne wpływy do budżetu Portu Gdańsk i Skarbu Państwa.

– Projekt T2 oznacza wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 r. kwota ta przekroczy 6 miliardów złotych – wskazuje Adam Żołnowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych DCT Gdańsk S.A.

Wielkie otwarcie

Oficjalne otwarcie drugiego terminalu T2 odbyło się w poniedziałek wieczorem. Galę dla ponad 400 osób poprowadził Marcin Prokop. Gratulacje przedstwicielom DCT złożyli m.in. prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz Przemysław Marchlewicz, wiceprezes Grupy LOTOS. Po oficjalnym przecięciu wirtualnej wstęgi, wszyscy zaproszeni goście mogli obejrzeć niewykły laserowy show.

Budowa T2 w liczbach:

  • Na placu budowy przebywało w sposób ciągły ponad 400 pracowników, w tym 120 inżynierów
  • Budowa pochłonęła  ponad 1 100 000 roboczogodzin
  • Pod powierzchnią terminalu przebiega 200km instalacji elektrycznych
  • Suwnice STS są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wyskością 133m npm
  • Podczas budowy wbito 211 pali  na nabrzeże, ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu to 70 000
  • Do ułożenia nawierzchni terminalu zużyto około 9 000 000  kostek brukowych/betonowych    
  • Przez nasupanie T2 powierzchnia Polski zwiększyła się o 18.379,00m²
  • Do budowy zużyto 161 800 m3  co daje około 428 700 ton betonu
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.