• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kontrola uczciwości – rozmowa z Adamem Celarkiem, dyrektorem spółki Baltic Control Poland

Marek Nowak

26.09.2016 19:37 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kontrola uczciwości – rozmowa z Adamem Celarkiem, dyrektorem spółki Baltic Control Poland

Partnerzy portalu

Kontrola uczciwości – rozmowa z Adamem Celarkiem, dyrektorem spółki Baltic Control Poland - GospodarkaMorska.pl

Certyfikacja, inspekcje oraz próbobranie towarów w portach morskich to praca, której niespodziewanie blisko do detektywistycznych dochodzeń. Na ekspertach spoczywa też ogromna odpowiedzialność za ostateczną wartość wielkich międzynarodowych kontraktów handlowych, a gdy w grę wchodzi kontrola procesów dostarczania pomocy humanitarnej, także za odpieranie prób nacisku ze strony skorumpowanych polityków i wojskowych.

Gospodarka Morska: Czym na co dzień zajmują się eksperci Baltic Control w Polsce?

Adam Celarek: Kontrolą ilości i jakości towarów rolno-spożywczych takich jak zboża, produkty zbożowe, nawozy sztuczne, cukier czy oleje jadalne. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że jesteśmy rzeczoznawcami towarów eksportowanych drogą morską i towarzyszących temu procesów.

GM: Jakie procesy kontrolujecie?

Adam Celarek: Powiązane ze wskazanymi wcześniej towarami masowymi i ich transportem morskim. Jeśli na przykład na statku przewożona była siarka, a następnie te same ładownie posłużyć mają do składowania zboża, ulec muszą bardzo dokładnemu, rygorystycznemu wręcz i precyzyjnie opisanemu w przepisach, procesowi czyszczenia.

GM: Jakie konsekwencje związane są z ekspertyzą, która wskazuje na przykład złą jakość zboża? Zostaje odesłane?

Adam Celarek: Takie sytuacje zdarzają się niezmiernie rzadko. Każda ekspertyza ma jednak swoje konsekwencje finansowe dla stron kontraktu. W praktyce międzynarodowej najczęściej ustala się cenę za zboże o ściśle określonych parametrach, takich jak zawartość białka i wilgotność, a kolejne punkty umowy wskazują na możliwość podniesienia lub obniżenia ceny gdy standard towaru odbiega od ustalonego. Dla żadnego z kontrahentów nie miałoby przecież sensu odsyłanie towaru z powodu różnicy wilgotności rzędu 0,5%, ale negocjacje cenowe to już inna kwestia.

GM: Spedytorzy skupują zboże od wielu rolników. Czy to możliwe by wszyscy dostarczali zboże o tych samych parametrach?

Adam Celarek: Nad tym również czuwamy. Prowadzimy próbobranie i analizy między innymi u producentów rolniczych, a także w młynach paszowo-zbożowych.

GM: Jak chronicie swoją niezależność?

Adam Celarek: Nie możemy być częścią żadnego układu finansowego, w którym wydajemy opinie lub ekspertyzę. Poza tym opieramy się na wynikach badań laboratoryjnych, a nasze laboratoria są kontrolowane poprzez różne organizacje certyfikujące. Bierzemy udział także w porównawczych testach międzylaboratoryjnych

GM: Ekspertyzy robione są zwykle na zlecenie jednej ze stron. Czy firmy zajmujące się certyfikacją i inspekcjami nie mają czasem tendencji by dbać o interes zleceniodawcy?

Adam Celarek: Ekspertyzy u różnych podmiotów zamawiają zwykle obie strony kontraktu, a w przypadkach spornych obie strony negocjują wspólne stanowisko. Może się przecież zdarzyć, że poszczególne próbki mają nieco inne cechy. Dla dużych partii ładunku bardzo ważny jest prawidłowy odbiór próbek według uznanych międzynarodowych standardów próbobrania.

GM: Pracujecie jedynie dla podmiotów prywatnych?

Adam Celarek: W przypadku naszego oddziału to wręcz mniejsza część zleceń, są one jednak najściślej powiązane z portami i transportem morskim. Główna działalność Baltic Control to zlecenia z sektora rządowego i organizacji pozarządowych działających na całym świecie. Bardzo wiele instytucji, w tym rządowe organizacje handlowe, powierza nam zadanie chronienia ich interesów przez kontrolowanie importu i eksportu towarów oraz artykułów spożywczych zgodnie z ich krajowymi i międzynarodowymi normami. Dla organizacji takich jak ONZ nadzorujemy natomiast proces produkcji, dostaw i dystrybucji towarów związanych z pomocą humanitarną. W pewnym uproszczeniu chodzi o to by na przykład namioty przeznaczone do obozów dla uchodźców nie były produkowane przez dzieci, były wykonane według uzgodnionej specyfikacji technicznej i ostatecznie trafiły we właściwe ręce.

GM: Śledząc doniesienia prasowe z zakątków świata, w których pomoc humanitarna jest potrzebna, nie są to z pewnością bezpieczne wyzwania. Jakie są największe zagrożenia, z którymi spotykają się pracownicy Baltic Control?

Adam Celarek: Zdarzają się przypadki zastraszania i prób nacisku ze strony skorumpowanych polityków i wojskowych. Wszystkie nasze kontrole wykonujemy jednak ściśle według zasad Kodu Etycznego obowiązującego w naszej firmie, który jest częścią naszej akredytacji w Międzynarodowym Związku Organizacji Kontrolnych (IFIA).

GM: Jak będzie wyglądała przyszłość certyfikacji?

Adam Celarek: Część procesów takich jak ważenie i ustalanie podstawowych paramentów zbóż już niebawem będzie odbywać się automatycznie. Istotniejsza w naszej pracy stanie się certyfikacja procesów produkcyjnych pod względem zanieczyszczeń środowiskowych.

...


Spółka Baltic Control założona została w 1980 roku w Aarhus w Danii w celu wykonywania usług kontrolnych i badawczych dla branży rolno-spożywczej, w szczególności przy dostawach zbóż i pasz ze Skandynawii. Działalność firmy szybko rozszerzyła się na inne regiony i branże. Dziś Baltic Control jest znaną i uznaną na całym świecie firmą kontrolną, członkiem FOSFA i GAFTA, EUROLAB, IFIA, AFOA, ICC, ICA, PROAGRO oraz the Sugar Association in London.Wiele oddziałów i partnerów firmy jest indywidualnie uznawanych przez GAFTA i FOSFA oraz przez krajowe władze i urzędy. Baltic Control wprowadziła też certyfikowany system kontroli jakości zgodny z ISO 9001, może także zaoferować usługi certyfikacji w europejskim systemie ISCC.

Na początku lat 90-tych firma zostałą akredytowana przez Komisję Europejską i od tego czasu z manadatu KE wykonuje inspekcje; od dostaw pomocy żywnościowej do Afryki i Rosji, przez programy gazowo-paliwowe na Ukrainie, aż do dostaw maszyn rolniczych do Korei Północnej. Ponadto Baltic Control jest jedną z nielicznych firm uprawnionych przez UE do wystawiania Landing Certificates na towary – głównie cukru - wysyłane do krajów poza Unią Europejską. Innym ważnym polem działalności jest inspekcja towarów i dostaw pomocy humanitarnej na zlecenie międzynarodowych organizacji pomocowych. Od konca lat 80-tych BC jest jedną z głównych firm kontrolnych w systemie ONZ i pracuje dla organizacji takich jak WFP, FAO, UNDP, UNICEF, UNRWA.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.