PMK
Tajwański armator Yang Ming zamierza zakontraktować kilka megakontenerowców. Firma po raz pierwszy od 10 kwartałów zanotowała zysk.
To już kolejny przewoźnik, po CMA CGM, MSC i HMM, który zamawia największe jednostki kontenerowe. Widać, że sytuacja na rynku się wciąż poprawia.
Największe kontenerowce zamierza zbudować CMA CGM, które zamówiło 9 jednostek w dwóch chińskich stoczniach. Jeżeli te jednostki powstaną z miejsca staną się największymi kontenerowcami na świecie, odbierając rekord statkom armatora OOCL Hongkong, które mają ładowność 21,413 TEU.
Inną politykę przyjął duński Maersk. Nie ma żadnego powodu ani bodźca zachęcającego do zamawiania kolejnych megakontenerowców – stwierdził Soren Skou, prezes koncernu.
Skou przypomniał, że pierwsze zamówienia na megakontenerowce zostały złożone 5 lat temu, gdy rynek znajdował się w hossie. Teraz jednak trwa kryzys, więc Skou nie widzi sensu w budowie nowych statków, które tylko pogłębiają problem na rynku. Dużo rozsądniejsze, jego zdaniem, jest czarterowanie statków od innych armatorów.
- Budowanie nowych statków powinno być tylko sposobem na zaspokojenie popytu. Obecnie jest on jednak dużo mniejszy od podaży. Dlatego Maersk nie zamierza zamawiać żadnych dużych statków w tym i przyszłym roku – powiedział Skou.
Megakontenerowce oznaczają duże większe ryzyko dla przewoźników. Taka jednostka może kosztować nawet 200 mln dolarów i przewozić towar warty ponad mld dol. Skoncentrowanie tak wielkiego ryzyka w jednym miejscu powoduje, że te statki są często celem cyberataków i ataków terrorystycznych. Armator musi też przygotowany na zapłatę większej stawki ubezpieczeniowej oraz większych opłat portowych.
Długofalowe prognozy też nie są korzystne dla armatorów tych jednostek. OECD przewiduje, że światowy wzrost handlu będzie dużo wolniejszy niż dekady temu. Głównie ze względu na fakt, że wschodzące gospodarki (Chiny) będą dużo bardziej polegały na krajowej konsumpcji niż eksporcie.
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim