• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gazprom stawia na LNG

Marek Nowak

31.05.2016 11:45 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Gazprom stawia na  LNG - GospodarkaMorska.pl

Podczas konferencji "Zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie lądowym i morskim – perspektywy bunkrowania statków LNG w portach Morza Bałtyckiego”, która wpisana była w trwający rajd Blue Corridor Rally, Andre Schumann z firmy Uniper przedstawił ambitny plan budowy do 2020 roku 25 stacji paliw gazowych umożliwiających zapatrywanie ciężarówek poruszających się wzdłuż korytarzy transportowych sieci TEN-T. 

Znacząca część konferencji poświęcona była też wykorzystaniu LNG do bunkrowania statków, która to technologia już wkrótce ma być obecna w europejskich portach. Gazprom ze względu na swoje interesy silnie lobuje za jak najszybszym jej wprowadzeniem, a także za rozwojem statków napędzanych LNG, podkreślając płynące stąd korzyści.

Spotkanie połączone było więc także z promocją gazu ziemnego jako najlepszej alternatywy dla benzyny, ropy i ciężkiego paliwa w transporcie lądowym i morskim.

- Trzy zasadnicze filary, na których opiera się nasze założenie, że rynek gazu ciegłego gazu naturalnego będzie intensywnie się rozwijał to jego walory ekologiczne, rachunek ekonomiczny, czyli chęć redukcji kosztów ponoszonych przez firmy transportowe oraz bezpieczeństwo energetyczne przejawiające się w dążeniu do dywersyfikacji źródeł energii, na których opiera się gospodarka poszczególnych państw - mówi Sergy Colin z NGV Italy, który podczas swojej prezentacji przedstawił dane dotyczące intensywnego rozwóju włoskiego rynku paliw gazowych, na którym funkcjonuje już niemal milion samochodów napędzanych gazem. 

Poruszony został także temat terminalu w Świnoujściu, który jest już po pierwszych dostawach testowych LNG, a w czerwcu ma rozpocząć działalność komercyjną, nie będzie miał jednak infrastruktury pozwalającej na bunkrowanie jednostek pływających. Jak zauważają komentatorzy do pełnego wykorzystania jego potencjału konieczne są także zmiany prawa gazowego i rozbudowa połączeń gazowych z innymi krajami (głównie z Litwą i Ukrainą).

Podczas jednego z kolejnych wystąpieć Olga Golovchiner podkreśliła tekże, że w lotnictwie, transporcie lądowym i morskim paliwo gazowe coraz częściej zaczyna poważnie konkurować z produktami ropopochodnymi.

Magdalena Konopacka, doktor Uniersytetu Gdańskiego, przedstawiła też dyrektywy unijne, w których ochrona środowiska ma priorytem w stosunku do innych polityk. Nowe rozwiązania i wymogi już niebawem będą obowiązywać w całej Europie i będą miały ogromny wpływ na krajową gospodarkę morską i lądową.

W kontekście wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie wypowiedział się także Harmut Schult z Gazprom Germany, wskazując że już teraz Gazprom zaopatruje w LNG (w systemie ciagłych dostaw) polskie autobusy w Olsztynie i Warszawie. Jednocześnie organizowany przez Gazprom Export oraz niemiecki Uniper konwój napędzanych gazem pojazdów przemierza Europę, aby zwrócić uwagę na korzyści płynące ze stosowania gazu ziemnego w transporcie.

 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.