• <
bulk_cargo_port_szczecin

Drugi dzień Transport Week: jaka jest przyszłość rynku kontenerowego?

Paweł Kuś

09.03.2016 22:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Drugi dzień Transport Week: jaka jest przyszłość rynku kontenerowego?

Partnerzy portalu

Drugi dzień Transport Week: jaka jest przyszłość rynku kontenerowego? - GospodarkaMorska.pl

Zakończył się drugi dzień konferencji Transport Week. Poza dyskusją o żegludze śródlądowej i transporcie intermodalnym, główną częścią spotkania Baltic Container Conferencje była debata o przyszłości i wyzwaniach stojących przed członkami sektora kontenerowego.

Branża przewozów kontenerowych znajduje się obecnie w głębokim kryzysie. Większa część konferencji była poświęcona zdiagnozowaniu tych problemów i szukaniu rozwiązań. Głos zabrał między innymi James Kyritsis, konsultant z agencji Drewry. Z badań instytucji wynika, że w zeszłym roku przewoźnicy oceaniczni odwołali 230 stałe rejsy pomiędzy Azją i Północną Europą, gdyż stały się one nieopłacalne.

- Sytuacji nie pomaga fakt, że w obecnym roku do służby wejdzie masa nowych mega kontenerowców, które były zamawiane w czasach wysokiej koniunktury. Oznacza to, że armatorzy będą musieli wycofać jeszcze więcej jednostek ze szlaków Wschód-Zachód – mówił Kyritsis.  - Większe jednostki to także duże wyzwanie dla portów, które muszą cały czas inwestować w rozwój infrastruktury.

Kryzys kontenerowy widać także bałtyckich portach. Prezentacje na ten temat przygotował Maciej Matczak z Actia Forum. Ogółem od 2010 roku tempo przeładunków cały czas spada, a w zeszłym roku zanotowano pierwszy od 6 lat spadek, o 12,5 proc. To bardzo zły wynik, biorąc pod uwagę wynik globalny, który wynosi ok 5 proc na plus. Wśród bałtyckich portów na plus wyszły tylko te z Finlandii i Danii, natomiast największy spadek zanotowały porty rosyjskie, aż o 30 proc.

- Z kolei wynik polskich portów to ok -12 proc., ale mimo to Gdańsk utrzymuje się na drugim miejscu w rankingu portów kontenerowych (Gdynia zajmuje 4. miejsce). Pierwszy jest wciąż Sankt Petersburg – referował Matczak.

Rozwiązaniem tych problemów może być wzmocnienie handlu intraeuropejskiego. Swoim doświadczeniem w tej dziedzinie podzieliła się na konferencji firma Seago Line, która działa także w gdańskim porcie.

- Środkowa Europa, czyli Polska, Czechy, Słowacja i Węgry mają wielki potencjał na stały wzrost gospodarczy, który będzie dalej napędzał przewozy kontenerowe – tłumaczyła Agnieszka Kubaszewska-Monik z Seago Line. - Najwięcej jednak wciąż będzie zależeć od rynku rosyjskiego, który jest największy w Europie. Obecna sytuacja polityczna, w tym sankcje nałożone na Rosję utrudniają jednak ten handel – mówiła.

Dodatkowy problem dla portów może stanowić wprowadzenie od 1 lipca tego roku Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS). Zgodnie z nimi na nadawcy ładunku będzie spoczywać obowiązek weryfikacji wagi kontenerów przeznaczonych do transportu drogą morską przed załadowaniem ich na statek. O implementacji tego prawa mówił na Transport Week Andrew Huxley z firmy ubezpieczeniowej TT Club.

- Operatorzy statków i terminali zobowiązani są do uwzględnienia zweryfikowanej wagi kontenerów w sztauplanie i odmowy załadunku w przypadkach, gdy waga kontenera nie została zweryfikowana – tłumaczył Huxley.

Nie we wszystkich krajach kontenery będą mogły być ważone w terminalach portowych, w związku z czym w zdecydowanej większości przypadków proces weryfikacji wagi kontenerów eksportowych będzie musiał być dokonany w głębi kraju, co z kolei może prowadzić do zwiększenia kosztów przewozu. Taka sytuacja grozi Polsce.

Polskie porty jednak nie zostają w tyle, o czym można było się przekonać podczas wystąpienia Dominika Landy z terminalu DCT Gdańsk. Opowiadał on o trwającej rozbudowie terminalu o nabrzeże T2. Budowa rozpoczęła się na początku 2015 roku. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na II połowę 2016 roku.

- Dzięki drugiemu nabrzeżu, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie – przekonywał Landa.

Drugi dzień Transport Week obfitował także w wiele zagadnień dotyczących polskiej gospodarki morskiej. Rozmawiano między innymi o rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce, o stworzeniu giełdy informatycznej ładunków intermodalnych i kształceniu studentów na potrzeby rynku transportowego. Jutro zaś czas na konferencję zamykającą Transport Week – dotyczącą transportu intermodalnego.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.