Paweł Kuś
Akademia Morska w Szczecinie dostrzegła potrzebę szkolenia pracowników do obsługi bliskiego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu. Już w roku akademickim 2010/2011 na Wydziale Mechanicznym uruchomiono pierwszą edycję studiów podyplomowych „Transport LNG i obsługa terminali”.
Podstawowym celem tych studiów jest kształcenie i przygotowanie kadry inżynierskiej do pracy na stanowiskach związanych z transportem, urządzeniami i systemami regazyfikacji, przechowywania i przesyłu skroplonego gazu ziemnego.
- Program nauczania 2-semestralnych studiów podyplomowych koncentruje się na zagadnieniach dotyczących m.in. podstaw kriogeniki i fizykochemii gazów skroplonych, wymienników ciepła i automatyki przemysłowej, transportu gazu sieciowego, jak i transportu LNG, procesów technologicznych związanych z szeroko pojętym przemysłem LNG oraz bezpiecznej eksploatacji terminali. Biorą w nich udział osoby specjalizujące się lub zamierzające się specjalizować w problematyce transportu LNG i eksploatacji morskich terminali rozładunkowych LNG – tłumaczy Bogna Bartkiewicz, rzeczniczka prasowa Akademii Morskiej w Szczecinie.
Studia obejmują zajęcia w formie wykładów, ćwiczeń oraz zajęć laboratoryjnych. Prowadzone zajęcia dotyczą m.in. budowy maszyn i urządzeń, termodynamiki, ochrony środowiska, fizykochemii gazów, automatyki, budowy statku, wymiany ciepła i ochrony środowiska. Prowadzone są przez wykładowców Akademii Morskiej w Szczecinie. Podczas zrealizowanych do tej pory trzech edycji studiów ‘podyplomówkę’ ukończyło ponad 70 słuchaczy.
Uczelnia realizuje także proces kształcenia ustawicznego w swoich ośrodkach szkoleniowych. W zakresie tematyki LNG kursy i szkolenia organizuje i prowadzi Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich (SDKO).
Jednym z nich jest podstawowy kurs eksploatacji obiektów do produkcji, transportu i magazynowania skroplonych paliw gazowych (PG, LPG, LNG, CNG). - Zagadnienia tam omawiane dotyczą charakterystyki, transportu i przechowywania wybranych paliw gazowych, zagrożeń i zabezpieczeń związanych z ich właściwościami, a także obiektów do produkcji, transportu i magazynowania – ich bezpiecznej eksploatacji oraz praktycznych zasad poruszania się i przebywania na ich terenie – tłumaczy Bogna Bartkiewicz.
Dostępne są także szkolenia na symulatorze do balastowania i przeładunku ładunków płynnych (w tym przypadku naturalnego gazu ziemnego LNG), (ang. Liquefied Natural Gas Tanker Cargo & Ballast Handling). Kurs przeznaczony jest dla oficerów działu pokładowego i maszynowego, oraz innych osób, z doświadczeniem lub bez doświadczenia w przeprowadzaniu operacji przeładunkowych na statkach do przewozu LNG. Zawiera zestaw ćwiczeń prowadzonych na symulatorze LCHS (ang. LCHS - Liquid Cargo Handling Simulator - symulator do przewozu ładunków ciekłych). S
- Symulator pozwala na szkolenie z zakresu przeładunku ładunków ropopochodnych i gazowych (LNG, LPG), zarówno z poziomu statku, jak i terminalu przeładunkowego. Jest przeznaczony do studiowania systemów tankowca i gazowca w zakresie modelowych kursów IMO, a także daje możliwości tworzenia własnych modeli statków, terminali oraz opracowywania własnych scenariuszy szkoleń. Zajęcia koncentrują się na operacjach ładunkowych i balastowych w połączeniu z innymi operacjami charakterystyczni dla tego typu statku. Program kursu spełnia wymagania konwencji STCW – informuje Bogna Bartkiewicz.
Od stycznia tego roku SDKO rozpoczął realizację kolejnych szkoleń i kursów:
- szkolenie z zakresu operacji portowych dla statków LNG (ang. LNG Carrier operations in port) Kurs przeznaczony jest dla osób powiązanych z działalnością terminali LNG, takich jak właściciele statków, operatorzy, brokerzy, agenci morscy, czarterujący oraz właściciele ładunku. Zagadnienia prezentowane na kursie dot. m.in. bezpieczeństwa operacji, portu i statku, relacji statek-terminal, operacji cumowniczych, pomiaru i kalkulacji ładunku, procedur awaryjnych etc.
- szkolenia dla kadry odpowiadającej za przeładunek na terminalu LNG (ang. Loading Master Training). Kurs przeznaczony jest dla osób, które będą bezpośrednio związane z operacjami ładunkowymi na terminalu LNG. Dotyczy m.in. procedur, obsługi, procesu załadunku i wyładunku LNG, międzynarodowych przepisów i regulacji dotyczących LNG, zagrożeń, technik prewencji, systemu jakości, bezpieczeństwa środowiska naturalnego, operacji za- i wyładunkowych.a
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie