• <
bulk_cargo_port_szczecin

35. rocznica podniesienia bandery na Darze Młodzieży (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

04.07.2017 17:27 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 35. rocznica podniesienia bandery na Darze Młodzieży (foto, wideo)

Partnerzy portalu

35. rocznica podniesienia bandery na Darze Młodzieży (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Odbył 211 podroży, przepłynął około 565 000 mil morskich, a na jego pokładzie przeszkoliło się prawie 19 000 uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych. To Dar Młodzieży. Jeden z najpopularniejszych żaglowców świata obchodzi 35-lecie podniesienia biało-czerwonej bandery. Uroczystości z tej okazji odbyły się we wtorek przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Na polskiej fregacie podniesiono nową, wielką banderę.

– 4 lipca 1982 r. odbyła się uroczystość podniesienia pierwszej bandery na Darze Młodzieży. Wówczas była ona ufundowana i wyhaftowana przez mieszkanki ziemi bydgoskiej. Dzisiaj, po 35 latach, mamy symboliczny powrót do tamtego dnia, dlatego pozwoliłem sobie być fundatorem, w imieniu miasta Bydgoszczy, nowej, galowej bandery. Dla mnie to dodatkowo powrót do korzeni, ponieważ brałem udział w pierwszym rejsie Daru Młodzieży – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.

Nowa bandera ma 5 x 8 m, czyli łącznie 40 m2. Wielkie bandery na żaglowcach to w Europie mało popularny zwyczaj. Słyną z nich raczej południowoamerykańskie jednostki. Dar Młodzieży będzie się zatem wyróżniał, chociaż do tych największych trochę mu brakuje. Bark Union z Peru ma przykładowo banderę w rozmiarze 18 x 27 metrów.

Podczas uroczystości w Gdyni odsłonięta została także pamiątkowa tablica pierwszego komendanta Daru Młodzieży – kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza.

– Mam nadzieję, że tata przyczynił się do tego, że Dar Młodzieży jest tak lubiany i tak popularny. Nie wiem, czy Państwo pamiętają słynny spór o to, czy mają być na Darze Młodzieży hamaki, tak jak na Darze Pomorza, czy bardziej nowoczesne koje. I mój tata zdecydowanie walczył o te nowoczesne koje, bo uważał, że w zetknięciu z żywiołem morskim studenci i tak się  dosyć napracują. Myślę, że pokolenia są mu za te koje wdzięczne – mówi Alicja Olechnowicz, córka kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza.

Oprócz uroczystości na pokładzie fregaty, tego dnia Ośrodkowi Żeglarskiemu Akademii Morskiej w Gdyni nadane zostało imię kpt. ż.w. Zbigniewa Szpetulskiego, wykładowcy Wyższej Szkoły Morskiej i kierownika Ośrodka Sportów Wodnych przy WSM w Gdyni.

Niezwykły żaglowiec, długa historia

Dar Młodzieży jest następcą Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. To pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni od podstaw według oryginalnego polskiego projektu jako żaglowa jednostka szkolna. Projektowania Daru Młodzieży podjął się inż. Zygmunt Choreń – młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz. Wspierali go weterani Daru Pomorza: wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz oraz członkowie załogi „białej fregaty”.

– To jest zetkniecie się poprzednich wieków z nowoczesnością. Mamy pokład, tak jak na tradycyjnych żaglowcach, a z drugiej strony mamy mostek, gdzie zainstalowane są nowoczesne urządzenia. Od załogi oczekuje się, żeby potrafiła tę wiedzę teoretyczną przekazać, a z drugiej strony wyszkoliła studentów w umiejętnościach praktycznych – mówi kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich AMG.

Dar Młodzieży ma 108,815 m długości, 14 m szerokości oraz 6,87 m zanurzenia. Powierzchnia ożaglowania podstawowego to 3 015 m kw. Na pokład jednostka zabiera 130 + 6 praktykantów, a stała załoga to 32 osoby.

12 listopada 1981 r. z bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1 Stoczni Gdańskiej im. Lenina wodowano kadłub Daru Młodzieży. Matką chrzestną została Helena Jurkiewicz, żona kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza, najdłużej pełniącego funkcję komendanta Daru Pomorza. Uroczyste podniesienie bandery na żaglowcu odbyło się 4 lipca 1982 r. przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. To do dzisiaj stałe miejsce postoju fregaty.

W pierwszą podróż Dar Młodzieży wyruszył z Gdyni 10 lipca 1982 r. Pierwszym portem był Rostock, później brytyjski Falmouth. Następnie fregata wystartowała w ramach The Cutty Sark Tall Ships Races. Podczas tej rywalizacji jeden z żeglarzy niemieckiego jachtu Peter von Danzig uległ groźnym poparzeniom. Dar Młodzieży wyruszył na pomoc, po czym, po przejęciu poszkodowanego przez śmigłowiec, wrócił na trasę i wygrał te regaty, wyprzedzając tradycyjnego rywala Daru Pomorza, niemiecki żaglowiec Gorch Fock, o 14 minut i 18 sekund.

Po rejsach na wodach Europy, Dar Młodzieży wyruszył na oceany. Na zaproszenie Japończyków wziął udział m.in. w Osaka World Sail 1983. Odbył także transatlantycką wyprawę do Kanady na zlot żaglowców „Quebec 84”. Odwiedził również Australię podczas wielkiego zlotu z okazji 200-lecia osadnictwa europejskiego na kontynencie australijskim, zamykając w tej podróży wokółziemską pętlę.

Dar Młodzieży to jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą.

Oprócz transkontynentalnych podróży, bałtyckich rejsów z młodzieżą, żeglarzami, dziennikarzami czy po prostu entuzjastami wielkich żagli, Dar Młodzieży odgrywa jeszcze jedną ważną rolę. To statek, który edukuje adeptów morskiej służby. Znakomici oficerowie i kapitanowie światowej floty pierwsze kroki stawiają właśnie na tej fregacie. Jednostka jest stale modernizowana i wyposażana w najnowsze techniki nawigacyjne. A zapis w książeczce żeglarskiej o praktykach odbytych na żaglowcu, to powód do dumy.

– Tutaj są takie zdarzenia, że rodzice po powrocie tych młodych ludzi do domu mówią: „Aleś ty się zmienił, potrafisz posprzątać i pościelić łóżko”. Tutaj po prostu jest szkoła życia – mówi kpt. ż.w. Ireneusz Lewandowski, komendant Daru Młodzieży.

W ramach współpracy Akademii Morskiej w Gdyni i Hogere Zeevaartschool Antwerpen, miesięczne praktyki na Darze Młodzieży odbywają także studenci Akademii Morskiej z Antwerpii. W ostatnich miesiącach szkolili się na nim także algierscy praktykanci, dla których, na zamówienie Marynarki Wojennej Algierii, w stoczni Remontowa Shipbuiding w Gdańsku powstaje żaglowiec El-Melllah.

W najbliższą podróż Dar Młodzieży wyrusza na regaty The Tall Ships Races. Popłynie do Turku, Kłajpedy i Szczecina. Następnie przewidziano rejs do Niemiec, a po nim polska fregata znów powróci do Gdyni.

Dar Młodzieży – żaglowiec szkoleniowy – w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.