• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Wzrost przeładunków w terminalu Cronimet PL

25.03.2016 09:00 Źródło: własne
Wzrost przeładunków w terminalu Cronimet PL - GospodarkaMorska.pl

Mieli do wyboru takie punkty jak Gdańsk, Ryga, Rostock czy Kłajpeda, wybrali jednak Szczecin, widząc w tym miejscu ogromny potencjał. W sierpniu 2013 r. rozpoczęła się budowa nabrzeża przeładunkowego, natomiast równo rok później do nabrzeża przybił pierwszy statek. O rozwoju terminalu przeładunkowego Cronimet PL rozmawiamy z Natalią Karwecką.

Jak wyglądał rok 2015 pod wzgledem przeładunków?

Zdecydowanie nastąpił wzrost. Rok 2014 był dla nas okresem wprowadzającym, okresem rozruchu i przygotowań do działań, które znacznie zintensyfikowały się w roku 2015. Głównie za sprawą otwarcia się naszego terminalu także na  świadczenia usług przeładunkowych. Nowoczesne sprzęty - żurawie samojezdne, ładowarki, wózki widłowe - doświadczenie oraz dobra organizacja pracy pozwoliła nam skrócić czas rozładunku/załadunku statku niemalże o połowę.

Ile wagonów i samochodów wyjechało z terminala w roku ubiegłym?

W ubiegłym roku udało nam się obsłużyć około 1400 samochodów (średnio 28 000 Mt), 2500 wagonów (średnio 1250 Mt), 5 barek (średnio 3 300 Mt), 41 statków ( średnio 150 000 Mt). Łącznie przeładowano około 180 000 Mt. To trzykrotnie więcej niż w roku 2014.

Jakie jednostki zawijają do terminala?

Parametry techniczne naszego nabrzeża na ten moment pozwalają nam przyjmować statki o długości do 120 m i maksymalnym zanurzeniu 6,5 m. W związku z czym przeważającą ilością w 2015 roku były 5 tysięczniki, takie jak Doggersbank, Dagna, Cathma, Ambassadeur. Te statki realizowały nasze główne zadanie, jakim jest wysyłka złomu stopowego do hut. W trzecim kwartale 2015 udało nam się bardziej otworzyć na usługi i ten kierunek chcielibyśmy dalej utrzymać działając paralelnie.

Nasz terminal ciągle się rozwija, stosując przy tym specjalistyczne sprzęty. Potencjał naszego nabrzeża pozwala nam świadczyć usługi zarówno w relacji pośredniej i bezpośredniej nie kolidując przy tym z naszą podstawową działalnością.
 
Jak wyglądają dzienne przeładunki?

Trudo jest przyjąć w tym przypadku jakieś konkretne liczby. Ta branża jest szczególnie uzależniona od bieżącej sytuacji na rynku, dlatego ilość przeładowanego  materiału bywa bardzo zróżnicowana. Na podkreślenie zasługuje jednak fakt, iż w ostatnim roku nie było dnia gdy nie wjechałoby lub wyjechało od nas jakiekolwiek auto.
 
Jakie dokładnie usługi są świadczone przez Cronimet, jeśli chodzi o terminal?

Cronimet świadczy usługi zarówno w zakresie załadunku jak i rozładunku statków, wagonów oraz aut. Nasze nabrzeże przystosowane jest do przyjmowania statków o maksymalnej długości 120 oraz zanurzeniu do 6,5.  Głębokość techniczna nabrzeża to 8 m, natomiast dopuszczalna to 9 m. Nośność nabrzeża wynosi 40 kN/m2. Długość linii cumowniczej to 150 m,  rzędna korony nabrzeża + 2,1 mnpm.
Specjalizujemy się głównie przeładunku złomu jednak otwarci jesteśmy na nowe wyzwania. Nasz terminal ma także możliwość składowania materiału na terenie placu i w zadaszonej hali magazynowej.

Dodatkowo posiadamy certyfikowaną wagę kolejową i samochodową z możliwością świadczenia usług w tym zakresie, jak również bramki radiacyjne (urządzenie radiometryczne) wykrywające materiały o niebezpiecznym promieniowaniu. W 2015 roku udało nam się także otworzyć specjalistyczne laboratorium zajmujące się badaniem, za pomocą spektrometru optycznego, składu poszczególnych materiałów.
 
Jakie macie plany na przyszłość?

Większość zaplanowanych na ten moment inwestycji zostało już zrealizowanych, czekamy jeszcze na wybudowanie budynku biurowo - socjalnego, które ma powstać na naszym terenie. Jednak w temacie inwestycji niewątpliwe warto wspomnieć, iż do planowanego rozwoju potrzebna jest też sprzyjająca infrastruktura, a to niestety jeden z naszych największych problemów  z jakimi się borykamy - bardzo zły stan ul. Kujota, który  utrudnia transport wokół terminalu.

Bollore Logistics
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38725,00 $ tona -0,80% 27 paź
 Cynk 3385,00 $ tona -2,03% 27 paź
 Aluminium 2703,00 $ tona -4,49% 27 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.