HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) ogłosił 30 maja, że podczas odbywających się w Korei Południowej targów Marine Defense Exhibition 2025 (MADEX 2025) podpisał protokół ustaleń w sprawie strategicznego partnerstwa z Marynarką Wojenną Portugalii. Dotyczy on oferty sprzedaży małych okrętów podwodnych.
Stocznia z siedzibą w Ulsan poinformowała, że oczekiwany obszar współpracy między obiema stronami dotyczy nie tylko sprzedaży okrętów, ale też współpracy przy ich budowie i późniejszej konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO), biorąc pod uwagę późniejszy transfer technologii i rozwijanie zdolności portugalskich zakładów stoczniowych.
Podczas targów, które odbyły się w południowokoreańskim Busan HD HHI zaprezentował trzy modele okrętów podwodnych, oferowanych jako projekty eksportowe. Były to jednostki o wyporności odpowiednio 2300, 1500 i 800 ton (HDS-2300, HDS-1500, HDS-800). Pierwszy z nich był wcześniej oferowany m.in. Polsce w ramach programu „Orka”, niemniej, po ogłoszeniu przez DAPA partnerstwa między stocznią w Ulsan, a jej dotychczasowym konkurentem, Hanwha Ocean w zakresie eksportu okrętów na rynki zagraniczne, aktualnie HD HHI pełni rolę partnera drugiego oferenta z Korei Południowej. Wspominaliśmy o tym w tekście pt. Polska i Korea Południowa zacieśniają współpracę obronną. Wśród omawianych tematów okręty podwodne.
Porozumienie z Portugalią jest o tyle ciekawe, że zgodnie z
porozumieniem zawartym w lutym tego roku między HD HHI, Hanwha Ocean i DAPA
pierwsza ze stoczni miała skupić się na eksporcie okrętów nawodnych, natomiast
druga – podwodnych. Jak się jednak okazuje są więc odstępstwa od nowej reguły,
tym bardziej że przedmiotem umowy z Portugalią mają być „małe okręty podwodne”,
tzw. MIDGET. Na ten moment nie zostało podane, czy partnerstwo cementuje
sprzedaż wspomnianych jednostek, niemniej można przypuszczać, że przedmiotem
propozycji były wspomniane jednostki HDS-800, mające nieco ponad 50 metrów
długości, wyporność do 800 ton i osiągające prędkość pod wodą do 15 węzłów.
Zaletą takich jednostek jest ich relatywnie niski koszt budowy i eksploatacji
(szczególnie biorąc pod uwagę mniejszą liczebność załogi), a także zdolność do
operowania na płytszych akwenach. Jednocześnie pytaniem pozostaje zdolność do
działania na głębszych akwenach, a należy też brać pod uwagę, że ze względu na
rozmiary przenoszą mniej uzbrojenia i wyposażenia. Warto jednak pamiętać, że
skutecznie zadania na Morzu Śródziemnym w przeszłości (operacja Active
Endeavour) wykonywały polskie i duńskie jednostki typu Kobben, mające 47 metrów
długości i wyporność poniżej 600 ton.
Aktualnie Portugalia posiada dwa okręty podwodne oparte na eksportowym typie 209 (znane tam jako typ Tridente), produkcji thyssenkrupp Marine Systems, dostarczone w 2010 roku. Są to więc wciąż stosunkowo nowe okręty, a potencjalnie z racji na ich rozmiary (67,7 metra długości i 2020 ton w zanurzeniu) władze mogą nimi się kierować przy wyborze nowych jednostek, które uzupełnią potencjał podwodny, zapewniając też większe możliwości np. w zakresie ochrony żeglugi i podwodnej infrastruktury krytycznej, a także śledzenia podejrzanych jednostek, szczególnie regularnie poruszających się nieopodal portugalskich wód rosyjskich okrętów i statków. Stąd, biorąc pod uwagę szybkość i skrytość działania, małe okręty podwodne wydają się dedykowane do operowania na wodach przybrzeżnych.
Podczas MADEX 2025 HD HHI podpisała również współpracę z innymi firmami zbrojeniowymi w kraju oraz za granicą. Wcześniej, bo 28 maja, zawarła porozumienie z POSCO w celu opracowania nowych materiałów, które zostaną zastosowane w kadłubach okrętów nowej generacji. Podpisano również umowy z włoską firmą obronną Leonardo i francuską firmą obronną Thales. Ponadto osiągnęła porozumienie w sprawie rozwoju wielozadaniowego bezzałogowego pojazdu z Korea Aerospace Industries (KAI) i LIG Nex1.
Przypomnijmy też, że w trakcie tego wydarzenia protokół ustaleń podpisała 29 maja wspomniana już stocznia Hanwha Ocean z polskimi zakładami należącymi do grupy PGZ S.A., PGZ Stocznią Wojenną i Stocznią Remontową Nauta. Celem jest poszukiwanie możliwości współpracy przy budowie i MRO okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach