• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu zakazana w Rosji za wspieranie Ukrainy

rk

08.09.2023 14:30 Źródło: ITF
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu zakazana w Rosji za wspieranie Ukrainy

Partnerzy portalu

ITF

Najwyższa prokuratura Rosji zdecydowała, że Federacja Pracowników Transportu Międzynarodowego (The International Transport Workers' Federation, ITF) jest „organizacją niepożądaną” w Federacji Rosyjskiej. Wynika to z faktu wieloletniego wsparcia organizacji dla Ukrainy.

Prokuratura Generalna określiła, że "zagraniczna międzynarodowa organizacja pozarządowa Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu swoją działalnością stwarza zagrożenie dla porządku konstytucyjnego Federacji Rosyjskiej”. Decyzja ta właściwie hamuje wszelką działalność ITF na terenie Rosji. Dotyczy to także podmiotów stowarzyszonych z organizacją, w tym rosyjskiego związku marynarzy SUR (Seafarers Union of Russia), reprezentującego około 77 000 marynarzy w całym kraju i będącego faktycznie filią ITF od 1993 roku. Posiada zatwierdzone przez ITF kontrakty na około 400 statków. Decyzja władz kraju może też oznaczać próbę przejęcia kontroli nad instytucją przez Rosję.

ITF od początku angażuje się w wsparcie dla Ukrainy, potępiając agresywne działania Władymira Putina. W związku z tym m.in. robotnicy portowi odmawiali na początku wojny obsługi rosyjskich statków, a firmy transportowe rezygnowały z współpracy z przedsiębiorstwami z Rosji. Władze Federacji podkreślają też, że są "całym sercem za ukraińskim narodem" oraz "wzywają wszystkie strony do natychmiastowego poszukiwania pokojowych rozwiązań". Wiele związków transportowych na całym świecie szybko zaoferowało wsparcie swoim siostrom i braciom na Ukrainie, a w kwietniu 2022 roku utworzyły fundusz solidarności, aby zapewnić wsparcie finansowe ukraińskim odpowiednikom, a także ich członkom oraz rodzinom. W ubiegłym roku koleją ewakuowano cztery miliony Ukraińców, w tym ponad milion dzieci. Ukraińscy dokerzy dostarczyli niezbędne dostawy zboża, aby wyżywić świat i wesprzeć ukraińską gospodarkę. Ukraińscy marynarze, mający kluczowe znaczenie dla funkcjonowania globalnych łańcuchów dostaw, przesłali do kraju bardzo potrzebne fundusze na rzecz rodzin i społeczności, które ucierpiały w wyniku toczących się walk.

Rosyjscy prokuratorzy argumentowali decyzję sprzeciwem ITF wobec inwazji na Ukrainę (określanej stale "specjalną operacją wojskową), któremu sprzeciwianie się jest nielegalne w świetle prawa kraju. Krótko po rozpoczęciu inwazji związek dokerów stowarzyszony z ITF Unite ogłosił, że odmawia obsługi statków połączonych z Rosją w portach brytyjskich. MUA, potężna australijska filia ITF, opowiadała się za tym, aby rządy wywarły presję gospodarczą na Rosję w celu zakończenia wojny. Władze FR określiły to jako "niezgodne z prawem w świetle państwowych zakazów dotyczących oświadczeń dyskredytujących rosyjskie siły zbrojne”.

Przez wpisanie na listę podmiotów niepożądanych ITF dołączył do dołącza do listy głośnych grup znajdujących się na rosyjskiej liście „organizacji niepożądanych”, takich jak Memoriał, rosyjska organizacja pozarządowa zajmująca się upamiętnianiem czystek komunistycznych; niezależny kanał informacyjny TV Rain; HRW; Amnesty International, Fundusz Marshalla, Rada Atlantycka,  i Greenpeace, między innymi. To "naznaczenie" powoduje, że podmioty stowarzyszone ITF nie będą mogły organizować publicznych spotkań, rozpowszechniać materiałów promocyjnych ani reklamować się w mediach na terenie Rosji. Zostaną odcięci od rosyjskiego systemu bankowego i mogą zostać zmuszeni do rozwiązania. Utrzymywanie powiązań z „niepożądaną” organizacją może grozić karą do sześciu lat rosyjskiego więzienia.

Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF) to światowa federacja związków zawodowych pracowników transportu, założona w 1896 roku w Wielkiej Brytanii. Reprezentuje interesy związków zawodowych pracowników transportu w organach podejmujących decyzje mające wpływ na miejsca pracy, warunki zatrudnienia lub bezpieczeństwo w branży transportowej. W 2017 roku organizacja zrzeszała 677 podmiotów członkowskich w 149 krajach, reprezentując tym samym interes łącznie 19,7 mln pracowników transportu we wszystkich sektorach transportu przemysłowego, tj. lotnictwa cywilnego, dokerów, żeglugi śródlądowej, marynarzy, transportu drogowego, kolei, rybołówstwie, transporcie miejskim i turystyce.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.