Parlament Wenezueli formalnie zatwierdził w czwartek utworzenie nowego stanu na bogatym w ropę terytorium, o który reżim w Caracas spiera się z Gujaną. Decyzja może podsycić napięcia, ale sporny obszar pozostaje pod kontrolą Gujany.
Ustawa przyjęta przez parlament jest zgodna z retoryką rządu Nicolasa Maduro, który twierdzi, że region Esequibo, stanowiący dwie trzecie terytorium Gujany, należy do Wenezueli. Nowy wenezuelski stan ma się nazywać Guayana Esequiba.
W grudniu, po spotkaniu Maduro z prezydentem Gujany Irfaanem Alim, władze obu krajów poinformowały, że przywódcy „zobowiązali się do zachowania pokoju w regionie i kierowania się dialogiem”.
Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości (MTS) ma zdecydować, do kogo należy sporne terytorium, ale rząd Wenezueli oświadczył, że nie uznaje jurysdykcji tego sądu. Twierdzi również, że grudniowe referendum, w którym większość Wenezuelczyków miała poprzeć roszczenia do tego obszaru, daje Caracas prawo do sprawowania zarządzania i wydobywania ropy w Esequibo.
Władze Gujany oświadczyły, że będą bronić suwerenności kraju i nie zamierzają negocjować w sprawie jego granic.
Spór o Esequibo trwa od dziesięcioleci, ale ostatnio reżim w Caracas zaczął znacznie agresywniej zgłaszać swoje pretensje do tego obszaru. Komentatorzy wiążą to z odkrywanymi u wybrzeży regionu złożami ropy i gazu oraz ze spodziewanymi w tym roku wyborami prezydenckimi w Wenezueli.(PAP)
wia/ sp/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych