Przebywający w więzieniu kapitan MV Wakashio, który przed rokiem osiadł na mieliźnie u wybrzeży Mauritiusu powodując katastrofę ekologiczną, prawdopodobnie był w grupie więźniów próbujących uciec z placówki.
MV Wakashio, statek transportujący rudę, zbliżył się do wybrzeży Mauritiusu 25 lipca 2020 roku w drodze do Brazylii. Jednostka osiadła na rafach Poinde-d'Esny powodując wyciek ropy, w konsekwencji pokaźnych rozmiarów katastrofę ekologiczną na Mauritiusie. Wypadek odbił się mocno na ekonomii całego kraju, który w dużej mierze bazuje na turystyce.
Śledztwo wykazało, że Wakashio wpłynął na rafę dlatego, że kapitan chciał wprowadzić statek na terytorium, na którym możliwe było złapanie zasięgu telefonicznego, by jego załoga mogła skontaktować się z bliskimi.
Od czasu zatonięcia statku jego kapitan Sunil Kumar Nandeshwar oraz drugi oficer Subodha Janendra Tilakaratna przebywają w areszcie. Grozi im do pięciu lat więzienia oraz grzywna w wysokości 30 milionów rupii, czyli około 596 tysięcy euro.
Kapitan przebywa w areszcie od trzynastu miesięcy. Najpierw został osadzony w więziennym kompleksie Line Barracks w Port-Louis, następnie w więzieniu Petit-Verger w miejscowości Pointe-aux-Sables. W ciągu jego dotychczasowego aresztu odmówiono mu zwolnienia warunkowego, jako że miejscowe służby obawiały się, że jako doświadczony marynarz ucieknie z wyspy. Nandeshwar za murami więzienia przeszedł też covid.
Obecnie Służba Więzienna Mauritiusu podejrzewa, że Nandeshwar mógł być jedną z osób, które wzięły udział w zuchwałej próbie ucieczki z więzienia. Grupa kilkunastu więźniów wyłamała przeżarte korozją spowodowaną przez sól morską kraty w oknie. Przy pomocy związanych ze sobą prześcieradeł, które razem miały ponad 15 metrów długości, więźniowie zaczęli opuszczać cele. Udało się to czterem, którzy jednak szybko zawrócili na widok strażnika z psami. Po podniesieniu alarmu rozpoczęło się wewnętrzne śledztwo mające na celu ustalenie prowodyrów nieudanej próby ucieczki. Źródła podają, że w grupie więźniów zaangażowanej w zorganizowanie ucieczki poza Nandeshwarem było także kilku przemytników narkotyków oraz mężczyźni podejrzewani o gwałt i morderstwo. Obecnie wszyscy zostali umieszczeni w izolatkach Więzienia Centralnego w Beau-Bassin.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych