Indyjska spółka Adani, należąca do najbogatszego człowieka Azji, zostanie nowym właścicielem portu w izraelskiej Hajfie, dotychczas państwowego. Władze spółki nie ukrywają, że jest to krok w stronę ekspansji obejmującej również Europę.
Spółka Adani Ports and Special Economic Zone (APSEZ), część grupy Adani, przystąpiła do przetargu prywatyzacyjnego jako lider konsorcjum, w skład którego wchodziła także izraelska Gadot Chemical Terminals. W utworzonej spółce, która będzie zarządzać portem Hajfa, APSEZ będzie miało 70 procent udziałów, pozostałe będą należeć do GCT. Koncesja na prowadzenie operacji w Hajfie będzie ważna do 2054 roku.
Za przejęcie portu Adani zaoferowało 1,18 miliarda dolarów, znacznie przebijając w ten sposób oferty stających do przetargu konkurentów z Izraela i Wielkiej Brytanii. Przejęcie Hajfy jest bowiem dla indyjskiego przedsiębiorstwa inwestycją o kluczowym znaczeniu w perspektywie dalszej ekspansji w kierunku Morza Śródziemnego i portów europejskich. APSEZ zresztą nie kryje się ze swoimi zamiarami i zapowiada stworzenie sieci portów, które będą obsługiwały ruch między Azją i Europą. Hajfa, jeden z najnowocześniejszych i najważniejszych portów Izraela, odpowiadający za około połowę przeładunków kontenerowych w kraju, ma być pierwszym ku temu pierwszym krokiem. Kolejne jednak nie będą łatwe – w najbliższym czasie APSEZ raczej ograniczy się do Hajfy po fiasku, jakim zakończyły się próby rozpoczęcia działalności w Birmie.
Adani Group należy do Guatama Adaniego, najbogatszego człowieka Indii i całej Azji. Jest to wielobranżowe przedsiębiorstwo. Częścią dotyczącą portów zarządza Karan Adani, syn Guatama. Firma już teraz obsługuje ok. 1/4 handlu morskiego w Indiach za pośrednictwem kilkunastu terminali w 12 lokalizacjach w Indiach.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych