Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała umowę z włoskim koncernem Leonardo na dostarczenie kluczowego uzbrojenia, jakie znajdzie się na polskich okrętach. Są to armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid Multi Feeding Strales, jedne z najnowocześniejszych na rynku zbrojeniowym. To kolejna umowa zawarta w związku z pracami nad powstającymi fregatami programu "Miecznik".
To kolejna informacja, jaka pojawia się w kontekście wyposażenia i uzbrojenia polskich fregat. Przypomnijmy, że 14 stycznia br. MBDA zawarła z konsorcjum PGZ "Miecznik" kontrakt na wyposażenie tych jednostek w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor. Polska skorzysta z interoperacyjności pocisku CAMM, zaprojektowanego specjalnie dla wyrzutni lądowych i morskich, wykorzystując zakupione już zapasy do uzbrojenia Mieczników. CAMM będzie instalowany na pokładzie okrętów w konfiguracji cztery rakiety na każdą wyrzutnię systemu ogniowego Mk41 VLS (Vertical Launching System). W jego skład wchodzą w sumie cztery moduły po osiem komór każda, co zapewni zarówno ogromny potencjał ogniowy, jak i zwiększając przeżywalność okrętów w walce. Pocisk posiada aktywną głowicę radiolokacyjną zdolną do wyszukiwania celu, wspomaganą przez podsystem PDLT (Platform Data Link). Pomaga to w uaktualnianiu danych o położeniu atakowanego celu, dzięki czemu nie musi się wspomagać systemem jego podświetlenia z użyciem systemu radiolokacyjnego okrętu. W ubiegłym roku, 20 grudnia, PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym. Są to dostawy zakontraktowanego sprzętu z planowaną dostawą od czerwca 2024 roku i obejmujące, dla każdej jednostki: cztery silniki napędu głównego MTU 20V8000M71, cztery agregaty prądotwórcze MTU 12V4000M53B oraz system sterowania i monitoringu MTU.
O zawarciu umowy poinformował jako pierwszy portal Defence24, natomiast zapowiedzi w sprawie dostaw (acz bez podawania szczegółów) okrętów polskiej Marynarki Wojennej na portalu X (dawniej Twitter) podał 18 stycznia br. płk. Krzysztof Płatek, były rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia.
Kluczowym elementem armat morskich Leonardo jest konsola sterowania (DCC), wykorzystującą technologię cyfrową w celu zwiększenia funkcji dostępnych dla operatora i konserwatorów i zarządzająca wszystkimi innymi częściami systemu uzbrojenia. Armata jest zdolna do oddania 120 strzałów w ciągu minuty, co umożliwia także urządzenie wielofunkcyjne do automatycznej obsługi, selekcji i automatycznego podawania każdego rodzaju załadowanej amunicji. W zależności od konfiguracji i umieszczonych pocisków, system może dobierać odpowiedni pocisk umieszczony w jednym z dwóch obrotowych magazynów, pozwalając operatorom obsługującym podajniki amunicji także na jej szybką i sprawną zmianę nawet w trakcie prowadzenia wymian ogniowych. Wyposażenie armaty wspomaga także okrętowi skuteczną powierzchnię odbicia fal radarowych (radar cross section, RCS), ograniczając szansę na jego wykrycie nawet w obliczu użycia uzbrojenia. Posiada także radar prędkości wylotowej do aktualizacji systemu kontroli ognia (Fire Control System, FCS) o ewentualne odchylenia i zmiany celu, czy też system OTO Strales, służący do naprowadzania pocisku kierowanego OTO Dart.
Leonardo 76/62 SR MF Strales to jeden z wielu systemów uzbrojenia, jakie znajdą się na wielozadaniowych fregatach programu "Miecznik". W grudniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia zatwierdziła procedurę wyposażenia wszystkich trzech jednostek zgodnie z aneksem nr 4. Umowa, której wartość po podpisaniu wszystkich dotychczasowych aneksów wynosi ok. 14,8 mld zł brutto, pozwoli na pozyskanie wszystkich trzech fregat Miecznik w założonych terminach umownych tj. do roku 2031, w tym okrętów 2 i 3 doposażonych w sensory i efektory, tożsamych z zakontraktowanymi dla pierwszej fregaty. Ostateczny kształt wyposażenia okrętów seryjnych będzie wynikał z wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych badań prototypowej jednostki nr 1, przyszłego ORP Wicher. Przypomnijmy, że 31 stycznia odbędzie się położenie stępki pod planowaną fregatę. Z przebiegiem prac można zapoznać się w dedykowanym tekście wraz z załączonym filmem.
Za budowę okrętów odpowiada konsorcjum PGZ-Miecznik, w którego skład wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Marynarka Wojenna chętna także na korwety? Wielki powrót programu "Murena"
Efektowne wysadzenie byłego tankowca podczas amerykańsko-filipińskich ćwiczeń
W Niemczech ochrzczono nową korwetę, FGS Karlsruhe
W Strefie Gazy zakończyła się budowa pływającego portu dla pomocy humanitarnej
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie