ew
30 marca 2019 roku na wieczną wachtę odszedł kapitan Jerzy Pszenny. Był jednym z pionierów powojennej żeglugi, jedynym kapitanem dowodzącym dwoma ostatnimi polskimi transatlantykami „Batorym” i „Stefanem Batorym” ( w sumie przez 7,5 roku). Wykładowca i prodziekan Wydziału Nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej. Całe zawodowe życie związał z Gdynią, gdzie mieszkał przy ulicy, jakżeby inaczej, Stefana Batorego.
Urodził się w Janikowie koło Inowrocławia w 1923 roku. Marzenia o morskiej służbie rozbudziła w nim lektura miesięcznika „Morze” wzmocniona wycieczką do Gdyni w 1937 roku. Wojna i okupacja zmusiły do odłożenia na kilka lat marzeń o morzu. Jednak już w 1945 roku Jerzy Pszenny wraca do Gdyni zdaje egzaminy i rozpoczyna naukę w Państwowej Szkoły Morskiej. Przeniesienie Wydziału Nawigacyjnego PSM do Szczecina sprawia, że jako absolwent pierwszego powojennego rocznika, w 1948 roku właśnie tam kończy Szkołę i zdobywa dyplom morski.
Podejmuje pracę we flocie – początkowo na statkach „Generał Walter”, „Generał Bem” i „Puck”. Na tym ostatnim w 1955 roku obejmuje po raz pierwszy stanowisko kapitana. Wysokie oceny pracy Jerzego Pszennego sprawiają, że trafia na flagowy transatlantyk m/s „Batory”, początkowo jako I oficer, następnie w 1961 roku najmłodszy, zaledwie 38-letni kapitan.
W 1968 roku wytypowany został do składu 6-osobowej delegacji Polskich Linii Oceanicznych, która podczas dwóch rejsów na holenderskim liniowcu „Maasdam”, miała ocenić zasadność zakupu tej jednostki celem zastąpienia wysłużonego „Batorego”. Kapitan Pszenny uczestniczył w procesie przekształcania się „Maasdama” w „Stefana Batorego” i został po przebudowie jego pierwszym kapitanem.
Równolegle z pływaniem we flocie uzupełniał wykształcenie – w 1966 roku kończy studia magisterskie w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Sopocie, a w 1972 roku broni doktoratu na Uniwersytecie Gdańskim. W latach 1970-1973 Jerzy Pszenny pełnił funkcję prodziekana Wydziału Nawigacyjnego ds. praktyk morskich Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni.
Kpt.ż.w. Jerzy Pszenny przez kilka lat był przedstawicielem PLO w Sztokholmie, dowodził także m.in. polskimi promami, pływał na zagranicznych kontraktach. Ostatnim statkiem kapitana Pszennego był wycieczkowiec „Sun Ambassador”. Zakończył pływanie w 1991 roku. W latach 1989 – 1993 pełnił funkcję przewodniczącego Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej. Regularnie gościł w Akademii Morskiej podczas tradycyjnego, grudniowego Święta Szkoły.
Cześć Jego pamięci.
Pożegnanie śp. kpt.ż.w. Jerzego Pszennego - sobota 6 kwietnia b.r.: kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gdyni (ul. Armii Krajowej 46)
godz. 11.30 modlitwa różańcowa w intencji Zmarłego
godz. 12.00 - msza święta pogrzebowa
godz. 13.00 - pogrzeb na cmentarzu przy ul. Spokojnej w Gdyni (nowa część)
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym