W ramach dramatycznej akcji 62 marynarzy uratowało się z tonącego statku i schroniło na odległej wyspie na południowym Atlantyku po tym, jak ich statek Geo Searcher uderzył w skały.
Według SAMSA, 15 października Geo Searcher znajdował się w odległości mili od wyspy Gough (250 mil na południowy wschód od Tristan da Cunha i ponad 1700 mil na zachód od Kapsztadu w RPA), gdy napotkał nieokreślony problem. Uważa się, że statek uderzył w podwodne skały i zaczął nabierać wody. Południowoafrykańska stacja ratownicza „starała się zmobilizować inne żaglowce w pobliżu wypadku, ale ostatecznie odwołała alarm, gdy zgłoszono, że załoga zatopionego statku bezpiecznie go opuściła” - powiedział SAMSA.
Załoga opuściła statek w łodziach ratunkowych i wylądowała na odległej wyspie. Podobno dotarli do stacji meteorologicznej, gdzie czekają na ratunek.
SAMSA informuje, że na pokładzie zarejestrowanego w Belize statku znajdowało się 47 mieszkańców RPA, czterech Namibów, trzech Portugalczyków, dwóch Ghańczyków, dwóch obywateli Tristan da Cunha i po jednym z Wielkiej Brytanii i Indonezji.
Cała 62-osobowa załoga została bezpiecznie przetransportowana ze statku i znajduje się teraz na wyspie Gough, a jeden z członków załogi odniósł lekkie obrażenia - czytamy w oświadczeniu dla mediów.
SAMSA współpracując z innymi agencjami i właścicielem statku, firmą o nazwie Ovenstone, zorganizowała południowoafrykański statek badawczy SA Agulhas II, który wypłynął z Kapsztadu z misją ratunkową na odległą wyspę.
SAMSA powiedziało: - Przewiduje się, że SA Agulhas II dotrze na wyspę w około trzy dni, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe. Statek ma na pokładzie dwa helikoptery, które znacznie pomogą w transporcie pokrzywdzonych marynarzy z wyspy na statek. Oczekuje się, że statek wyruszy w podróż powrotną prawdopodobnie w piątek lub sobotę następnego tygodnia.
Geo Searcher, 70-metrowa jednostka o nośności ok. 1260 t i pojemności brutto ok. 1850, została zbudowana w 1982 roku jako statek do badań naukowych. W 2016 roku została przebudowana w Gdańsku na wielofunkcyjny statek pasażersko-rybacki. W kwietniu 2017 roku odbył swój dziewiczy rejs do Tristanu, stając się głównym statkiem rybackim wyspy.
Właściciel statku, firma Ovenstone, obsługująca łowisko Tristan da Cunha, a w ramach umowy z rządem Tristanu obsługuje regularne usługi żeglugowe, obejmujące osiem rejsów rocznie między Kapsztadem a Tristan da Cunha na pokładzie trzech statków. Geo Searcher był największym z nich.
SA Agulhas II, zbudowany w 2012 roku jako polarny statek zaopatrzeniowy i badawczy, regularnie pływa w tym rejonie. Statek o długości 440 stóp obsługuje coroczne rejsy towarowe i pasażerskie do Tristan da Cunha, a także odwiedza wyspę Gough w ramach umowy dzierżawy z rządem Republiki Południowej Afryki w celu zwolnienia personelu stacji meteorologicznej.
Przedstawiciel SAMSA powiedział, że przyczyną wypadku może być „problem nawigacyjny”, ale dochodzenie w sprawie jest w toku.
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami