pc
Szef Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker liczy na to, że w tym roku, jeszcze przed zakończeniem jego kadencji, uda się zakończyć rozmowy na temat umowy o strefie wolnego handlu między UE i Nową Zelandią. Najtrudniejsze negocjacje dotyczą rolnictwa.
Juncker wypowiedział się na ten temat po piątkowych rozmowach z szefową rządu Nowej Zelandii Jacindą Ardern, która przyleciała z wizytą do Brukseli.
"Podzielamy z panią premier opinię, jeśli mogę tak powiedzieć, że powinniśmy zrobić wszystko co możliwe, żeby sfinalizować porozumienie pomiędzy Nową Zelandią i UE w ciągu tego roku. Chciałbym zakończyć prace nad tą umową przed końcem mandatu mojej Komisji" - powiedział na wspólnej konferencji prasowej z Ardern przewodniczący KE. Kadencja obecnej KE kończy się jesienią.
Rozmowy na temat tej ruszyły zaledwie w czerwcu ubiegłego roku. W efekcie negocjacji mają zostać zniesione bariery w handlu towarami i usługami. Juncker ma nadzieję na to, że jego bezpośrednie kontakty pomogą odblokować najtrudniejsze kwestie.
"Jestem przekonany, że dobry duch naszych rozmów będzie miał wpływ na dyskusje, dzięki czemu to (zawarcie porozumienia - PAP) stanie się możliwe" - zaznaczył Juncker.
Premier Ardern podkreślała, że tempo, w jakim toczą się rozmowy jest niezwykłe. Zapowiedziała, że unijny komisarz ds. rolnictwa Phil Hogan odwiedzi jej kraj w przyszłym miesiącu.
Choć Nowa Zelandia nie jest dużą gospodarką, perspektywa zliberalizowania wymiany handlowej z tym krajem wywoływała obawy w niektórych sektorach w Europie. Polska, a także inne kraje obawiały się np. napływu na unijny rynek mleka i produktów nabiałowych z Nowej Zelandii. Ówczesny minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel jeszcze na początku 2017 roku zwracał na to uwagę w Brukseli. Dyskusje na temat wpływu na sektor rolny zainicjowała wówczas Francja.
Ponad połowa importu z Nowej Zelandii nad Wisłę to produkty rolne. Producenci z tego liczącego nieco ponad 4 mln mieszkańców kraju są w dużej mierze nastawieni na eksport.
"Jesteśmy gotowi, żeby wejść w bardzo poważne negocjacje w 2019 roku. Mamy trzy pełne rundy rozmów od teraz do lipca, co jest czymś bezprecedensowym. To pokazuje nasze poważne podejście, jeśli chodzi zakończenie negocjacji do końca mandatu tej komisji" - mówił na konferencji prasowej komisarz Hogan.
Jak zaznaczył ma nadzieję, że w czasie jego wizyty w Nowej Zelandii uda się przedyskutować bardziej szczegółowo wiele kwestii istotnych dla obu stron. Podkreślił, że dla strony unijnej to m.in. produkty nabiałowe i wołowina.
Szef Rady Europejskiej Donald Tusk, który spotkał się z premier Nowej Zelandii wcześniej mówił, że porozumienie handlowe z tym krajem ma ogromne znaczenie strategiczne dla międzynarodowego porządku opartego na regułach, kiedy niektórzy go kwestionują. "Wysyłamy jasny komunikat, że razem sprzeciwiamy się protekcjonizmowi" - oświadczył Tusk.
Wartość dwustronnego handlu towarami między UE a Nową Zelandią wyniosła w ubiegłym roku 8,7 mld euro. Główna część eksportu z UE do Nowej Zelandii to gotowe produkty, takie jak sprzęt transportowy, maszyny i urządzenia, chemikalia, tworzywa sztuczne, żywność i usługi. Ponadto wartość wymiany w sektorze usług wyniosła w 2016 roku 4,4 mld euro. UE jest trzecim największym partnerem handlowym Nowej Zelandii, a porozumienie mogłoby zwiększyć handel towarami o prawie 50 proc.
Nowa Zelandia jest jedną z najszybciej rosnących rozwiniętych gospodarek. Wynegocjowała ona niedawno z 10 innymi państwami w regionie Pacyfiku porozumienie o partnerstwie transpacyficznym (CPTPP). Umowa między UE i Nową Zelandią ma zagwarantować, że przedsiębiorstwa europejskie będą konkurować na równych warunkach z przedsiębiorstwami z państw, z którymi Nowa Zelandia posiada już umowy handlowe.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych