ew
Odpowiedź UE i wszystkich państw członkowskich na kryzys wywołany pandemią koronawirusa przekracza kwotę 3 bilionów euro, z czego największa część to środki krajowe mające zapewnić płynność przedsiębiorstwom - wynika z szacunków Komisji Europejskiej.
"UE wykorzystuje nowe i istniejące narzędzia, aby udostępnić środki potrzebne na szybką, mocną i skoordynowaną odpowiedź na pandemię koronawirusa. Całkowita suma, jaka dotychczas została zmobilizowana, wynosi 3,4 biliona euro" - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej w Brukseli rzeczniczka KE Marta Wieczorek.
2,4 bln (2450 miliardów) euro to krajowe środki mające zapewnić płynność przedsiębiorstwom. Nie są to jednak pieniądze z budżetów, ale programy zatwierdzone na podstawie uelastycznionych na czas kryzysu ram prawnych dotyczących pomocy państwa.
Wśród nich jest np. polskie działanie, którego celem jest udzielanie gwarancji publicznych na pożyczki inwestycyjne i obrotowe przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Będą mogły z tego korzystać duże i średnie polskie przedsiębiorstwa ze wszystkich sektorów gospodarki. Celem jest ograniczanie ryzyka, jakie wiąże się z udzielaniem kredytów firmom, które są najbardziej dotknięte skutkami gospodarczymi obecnego kryzysu. Wartość tego programu to 22 mld euro.
Z informacji zebranych przez Komisję wynika, że z budżetów krajów członkowskich na walkę z kryzysem wyasygnowano 330 mld euro. Było to możliwe dzięki zastosowaniu klauzuli odstępstwa w ramach paktu stabilności i wzrostu, co umożliwia rządom większe zadłużanie się bez oglądania się na reguły dyscypliny finansowej UE.
Kolejne 100 miliardów euro to inicjatywa SURE na finansowanie programów, które mają chronić miejsca pracy. W jej ramach dzięki gwarancjom z państw członkowskich KE ma pożyczyć pieniądze na rynkach finansowych i przekazać je stolicom. Program stosowany był m.in. przez Niemcy w czasie poprzedniego kryzysu. Dzięki niemu przedsiębiorcy dostają środki na pokrycie wynagrodzeń pracowników, których normalnie musieliby zwolnić lub którym musieliby obniżyć liczbę godzin pracy.
Z danych Komisji wynika, że bezpośrednie wsparcie z budżetu UE ma wynieść 70 mld euro. Te pieniądze pójdą na wsparcie systemów opieki zdrowotnej, pomoc małym i średnim przedsiębiorstwom, a także na badania oraz pomoc krajom spoza UE.
Ponad 200 miliardów euro ma zostać zmobilizowane przez Europejski Bank Inwestycyjny na wsparcie przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich firm. Decyzje w tej sprawie podjęli na niedawnym spotkaniu unijni ministrowie finansów.
Dodatkowo 240 miliardów euro ma być dostępne na wsparcie kryzysowe w związku z pandemią w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS). Środki te mają iść na pokrycie bezpośrednich i pośrednich kosztów opieki zdrowotnej. Fundusze z EMS będą dostępne tyko dla krajów strefy euro.
"Liczby pokazują, że UE jest w pełni zaangażowana, żeby zrobić wszystko, co będzie trzeba, aby chronić obywateli i złagodzić negatywne społeczno-ekonomiczne konsekwencje koronawirusa. Oczywiście spodziewamy się, że te liczby będą się zmieniać w nadchodzących tygodniach i miesiącach" - zaznaczyła rzeczniczka.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych