pc
Szef irlandzkiej dyplomacji Simon Coveney, który w piątek złożył wizytę w Brukseli, ocenił, że nadal istnieje duża różnica zdań między Londynem i Unią Europejską, a Brytyjczycy nie przedstawili jak dotąd "poważnej, pisemnej propozycji porozumienia" w sprawie brexitu.
Coveney, który spotkał się w piątek w Brukseli z Michelem Barnierem, głównym europejskim negocjatorem ds. brexitu, podkreślił, że tak długo, jak długo nie ma poważnej propozycji ze strony Londynu, to nie ma podstaw do negocjacji, a "przepaść między stronami będzie się na razie powiększać".
Premier Boris Johnson chce, by negocjacje na temat rozwodu Wielkiej Brytanii z Unią zakończyły się przed szczytem europejskim, który ma się rozpocząć 17 października. Jednak Brytyjczykom nie udaje się na razie przekonać Europy do zmodyfikowania porozumienia, które wynegocjowała poprzednia szefowa brytyjskiego rządu, Theresa May, a Izba Gmin trzykrotnie odrzuciła. Sam Johnson ma ponadto na głowie konflikt z parlamentem.
Tuż po spotkaniu z irlandzkim ministrem Barnier miał zaplanowane rozmowy z brytyjskim ministrem do spraw brexitu Stephenem Barclayem. Jak przypomina AFP, negocjacje utknęły w martwym punkcie, ze względu na mechanizm tzw. backstopu, który miałby zagwarantować, że między Irlandią Północną a Irlandią nie powstanie twarda granica.
Londyn nie chce jednak backstopu i nie potrafi zaproponować alternatywnego porozumienia.
W poniedziałek premier Irlandii Leo Varadkar rozmawiał na ten temat z przewodniczącym Rady Europejskiej Donaldem Tuskiem w kuluarach szczytu klimatycznego ONZ w Nowym Jorku.
Varadkar i Tusk również podkreślili, że jak dotąd Londyn nie przedstawił propozycji, która pozwoliłaby na osiągnięcie porozumienia w sprawie backstopu. Mechanizm ten ma też na celu uniknięcie utrudnień w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego UE, a zwłaszcza udziału Irlandii w tym rynku, a także zagwarantowanie funkcjonowania gospodarki na całej wyspie.
Backstop to główny powód, dla którego Londyn nie może się porozumieć z Unią, ale też przyczyna konfliktów między rządem Borisa Johnsona, a częścią brytyjskich parlamentarzystów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych