pc
Przejęcie brytyjskiego tankowca przez irańską Gwardię Rewolucyjną czyni prawdopodobnym zastosowanie wariantu siłowego przez jedną ze stron - ocenił w wypowiedzi dla TASS szef komisji spraw zagranicznych Rady Federacji Konstantin Kosaczow.
Dodał, że Rosja mogłaby wziąć na siebie rolę mediatora w relacjach Iranu z Zachodem, by doprowadzić do zmniejszenia napięć, jakie powstały w ostatnim okresie.
"Pozostaje mieć nadzieje i wierzyć w rozsądek stron, ale w tym wypadku wiele zależy od tego, jakie kto ma dalsze plany" - stwierdził Kosaczow. "To, że incydent może być wykorzystany jako powód do użycia sił, jest faktem. Ale czy ten, kto użyje siły, rzeczywiście coś na tym ugra, już faktem nie jest. Dlatego na razie lepiej pokładać nadzieję we wstrzemięźliwości i dyplomacji" - dodał.
Wcześniej rosyjskie agencje poinformowały, że na pokładzie tankowca Stena Impero znajduje się trzech rosyjskich marynarzy, którzy zaciągnęli się tam na służbę. Ambasada Federacji Rosyjskiej w Iranie sprawdza obecnie tę informację i próbuje skontaktować się z tymi marynarzami - napisał TASS.
Według informacji udostępnionych w nocy z piątku na sobotę przez armatora, firmę Stena Bulk, na tankowcu służy łącznie 23 mężczyzn. "Wśród nich są Hindusi, Rosjanie, Łotysze i Filipińczycy" - powiedział agencji Reutera Erik Hanell, prezes zarządu i dyrektor wykonawczy spółki.
"Pozostajemy w bliskim kontakcie z brytyjskimi i szwedzkimi władzami, aby rozwiązać tę sytuację, a także utrzymujemy łączność z rodzinami marynarzy" - zapewnił. Jak zaznaczył, nie ma informacji o tym, by ktokolwiek z członków załogi odniósł obrażenia.
Tankowiec został przejęty przez irańską Gwardię Rewolucyjną krótko po 19:00 czasu lokalnego (17:00 czasu polskiego) w trakcie przepływania przez międzynarodowe wody w pobliżu cieśniny Ormuz.
Początkowo podawano także informacje o zatrzymaniu drugiego tankowca Mesdar, który, choć pływa pod liberyjską flagą, to należy do brytyjskiej firmy Norbulk Shipping UK.
Późnym wieczorem operator potwierdził jednak, że po kilku godzinach przerwy udało się mu odzyskać kontakt z jednostką, a strażnicy irańskiej Gwardii Rewolucyjnej opuścili jej pokład, pozwalając na powrót na początkowy kurs. Jak zaznaczono, załoga statku jest bezpieczna.
Szef brytyjskiej dyplomacji Jeremy Hunt zagroził Teheranowi "poważnymi konsekwencjami" za przejęcie przez tankowca i zaznaczył, że postawa Iranu jest kompletnie nie do zaakceptowania.
"Swoboda nawigacji musi być zachowana. (...) Odpowiemy w rozważny, ale zdecydowany sposób. Zajmujemy bardzo jasne stanowisko: jeśli ta sytuacja nie będzie szybko rozwiązana, to wyciągniemy poważne konsekwencje" - zapowiedział.
"Iran będzie największym przegranym, jeśli swoboda żeglugi zostanie ograniczona" - zastrzegł Hunt, dodając, że w interesie Teheranu jest "jak najszybsze znalezienie wyjścia z tej sytuacji".
Przejęcie Steny Impero jest prawdopodobnie odwetem władz w Teheranie za wcześniejszą decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu irańskiego Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. Doszło do tego w dniu 1 lipca.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych