ew
Presja na globalnych giełdach paliw maleje - na rynki zaczyna powracać saudyjska ropa. Nie wiadomo jednak, czy do końca miesiąca królestwo wznowi normalną produkcję - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na listopad na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 58,41 USD, po zniżce ceny o 0,38 proc.
Ropa Brent w dostawach na listopad na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 64,46 USD za baryłkę, po spadku notowań o 0,48 proc.
Kilka dni temu celem ataków stały się instalacje naftowe w Bukajk i Churajs na wschodzie Arabii Saudyjskiej. Do ich przeprowadzenia przyznali się sprzymierzeni z Iranem Huti, co zdaniem Teheranu miało być "ostrzeżeniem" dla Saudyjczyków, dowodzących koalicją walczącą w Jemenie z tymi bojownikami od 2015 roku. Władze Arabii Saudyjskiej i USA o atak oskarżają jednak Iran.
Atak na rafinerie spowodował wstrzymanie blisko 50 proc. całkowitej produkcji ropy w Arabii Saudyjskiej.
Saudyjska firma Aramco zapewniła, że do końca miesiąca dojdzie do przywrócenia pełnej wydajności produkcji.
"Firma przywróci 5,7 mln baryłek dziennie" - poinformował dyrektor generalny Aramco Amin Nasser. "Będziemy nadal wypełniać naszą misję dostarczenia energii, której potrzebuje świat" - zapewnił.
Niektórzy analitycy rynków paliw są jednak sceptycznie nastawieni do tych deklaracji. Analityk Rystad Bjornar Tonhaugen ocenia, że pełne przywrócenie zdolności produkcyjnych w jednym z zakładów naftowych w Arabii Saudyjskiej może nastąpić dopiero pod koniec roku.
"W miarę postępów naprawy saudyjskich instalacji naftowych ropa może stanieć" - wskazuje z kolei Howie Lee, ekonomista Oversea-Chinese Banking Corp.
"Mimo to sceptycyzm, co do tego, jak szybko produkcja ropy w Atabii Saudyjskiej powróci do normy, może utrzymać ceny ropy na wysokim poziomie" - dodaje.
Podczas poprzedniej sesji ropa w USA na NYMEX zdrożała o 1 proc., a Brent na ICE zyskała 0,8 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych