ew
Nie cichną ostre głosy sprzeciwu po ubiegłotygodniowej informacji o wszczęciu prac nad likwidacją Urzędu Morskiego w Słupsku i podziale jego kompetencji pomiędzy Urzędy Morskie w Gdyni i Szczecinie. Jak sugeruje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, lepszym pomysłem byłoby wdrożenie działań naprawczych w administracji morskiej.
Jak potwierdził Michał Kania, rzecznik prasowy Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, 1 stycznia 2019 roku jest planowaną datą usunięcia jednostki administracji morskiej w Słupsku. Przeciwko temu pomysłowi protestowali sami pracownicy, związki zawodowe, przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy czy działacze Platformy. Teraz, swoje negatywne uwagi zgłosiła także Kancelaria Premiera RP w specjalnym piśmie skierowanym do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zgłosiła kilka uwag do dokumentu podkreślając, że proponowana zmiana jest sprzeczna z decentralizującym Polskę kierunkiem polityki rządu Mateusza Morawieckiego.
Jak czytamy w piśmie: "Uwagę zwraca brak szczegółowego uzasadnienia dla projektowanego zniesienia Urzędu Morskiego w Słupsku. Zawarte w uzasadnieniu stwierdzenie, iż zmiana „przyczyni się do bardziej efektywnego i sprawniejszego realizowania zadań administracji morskiej” wydaje się niewystarczające w odniesieniu do planowanej poważnej reorganizacji struktury terenowej administracji morskiej.
W uzasadnieniu należałoby także omówić skutki społeczno-gospodarcze zniesienia Urzędu Morskiego w Słupsku, gdyż – wbrew stanowisku projektodawcy – nie wydaje się, aby mające się odbyć na przestrzeni półtora miesiąca zniesienie urzędu administracji rządowej zatrudniającego kilkaset osób mogło nie wywołać żadnych skutków (zarówno w odniesieniu do możliwości niezakłóconego wykonywania zadań terenowej administracji morskiej w okresie przejściowym, ale także dla społeczności lokalnej).
Zaproponowane rozwiązanie, polegające na podzieleniu i włączeniu urzędu, w którym stwierdzono liczne nieprawidłowości, wynikające z wieloletnich zaniechań do dwóch pozostałych jednostek, których praca również nie była (w ocenie NIK) wolna od pomyłek, może powodować dużo większe trudności w realizacji ustawowych zadań - zarówno w części dotyczącej obszaru Urzędu Morskiego w Słupsku, jak i obszaru urzędów szczecińskiego i gdyńskiego."
Urząd Morski w Słupsku rozpoczął działalność w 1954 roku i zatrudnia obecnie 300 pracowników. Jego zasięg kompetencji obejmuje wybrzeża morskie w granicach powiatów: lęborskiego, słupskiego, sławieńskiego, koszalińskiego, i kołobrzeskiego i część akwenu morza terytorialnego i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej wyznaczonej przez południki skrajnych powiatów. Do jego zadań należy administrowanie morzem zgodnie z prawem polskim i międzynarodowym. Dotyczy to bezpieczeństwa portu i żeglugi, polityki portowej, ochrony środowiska morskiego na podległym terenie oraz ochrony i utrzymania brzegów morskich czy oznakowanie nawigacyjne dróg morskich.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych