pc
Komisja Europejska ostrzegła w czwartek, że wprowadzenie przez Stany Zjednoczone ceł odwetowych na towary z Europy sprawi, że UE będzie musiała wykonać taki sam krok.
To kolejna odsłona napięć handlowych po obu stronach Atlantyku, które wzrosły po środowej decyzji Światowej Organizacji Handlu (WTO) umożliwiającej Stanom Zjednoczonym nałożenie taryf na towary o wartości do 7,5 mld dolarów na produkty z UE. Ma to być środek odwetowy za nielegalne subwencje krajów Unii dla producenta lotniczego Airbusa.
Kilka godzin po tej decyzji USA podały, że nakładają cła na produkowane w Europie samoloty, francuskie wino, szkocką i irlandzką whisky oraz sery. Restrykcje mają wejść w życie w połowie miesiąca.
"UE żałuje, że Stany Zjednoczone, jak się wydaje, podjęły decyzję, by nałożyć dodatkowe taryfy na unijny eksport. To ruch, który po pierwsze i przede wszystkim uderzy w konsumentów i firmy w USA i skomplikuje wysyłki na rzecz rozwiązania sporu" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej rzecznik KE Daniel Rosario.
Jak przypomniał, zarówno UE, jak i USA zostały uznane przez WTO za winne nielegalnego subsydiowana swoich producentów lotniczych. WTO podjęła w środę decyzję, która umożliwia Stanom Zjednoczonym nałożenie taryf, jednak samo orzeczenie o tym, że europejskie subwencje dla Airbusa były nielegalne, zapadło wcześniej.
"UE za kilka miesięcy również będzie miała prawo do nałożenia środków odwetowych przeciwko USA jako efekt ciągłego nieprzestrzegania zasad WTO" - przypomniał Rosario.
KE jeszcze w kwietniu opublikowała wstępną listę towarów importowanych z USA o wartości ok. 20 mld USD, na które może nałożyć cła w odwecie na amerykańskie subwencje dla Boeinga.
Rzecznik KE podkreślił, że Komisja odnotowuje oświadczenie przedstawiciela ds. handlu USA Roberta Lighthizera, że Stany Zjednoczone oczekują przystąpienia UE do negocjacji w sprawie rozwiązania tego sporu.
"Komisja Europejska ciągle komunikowała Stanom Zjednoczonym, że UE jest gotowa do tego, by pracować nad sprawiedliwym i zrównoważonym rozwiązaniem dotyczącym przemysłu lotniczego. UE w lipcu przedstawiła USA swoje propozycje w sprawie nowego reżimu dotyczącego subsydiów dla producentów samolotów i tego, jak pójść do przodu, by zapewnić wdrożenie decyzji WTO po obu stronach. Jeśli USA wprowadzą środki odwetowe, będzie to oznaczało wpychanie UE w sytuację, w której będziemy musieli zrobić to samo" - oświadczył Rosario.
Wniosek do WTO ze strony UE, dotyczący nałożenia ceł na USA, wymienia sumę 12 mld USD. Nie jest jednak przesądzone, na jaką kwotę WTO się zgodzi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych