pc
Francuscy komentatorzy piszą w poniedziałek o „próbie sił” między USA i Iranem, wyrażając obawy, że podejmowane głównie przez Paryż próby złagodzenia napięcia mają niewielkie szanse powodzenia.
Zapewne w związku z tymi staraniami władz francuskich, większość sprawozdań i komentarzy nie rozsądza, kto jest winny obecnemu zaostrzeniu sytuacji.
„Rozpoczęła się próba sił” – podsumowywała w poniedziałek rano prezenterka France Info TV. „Rozdźwięk między Iranem a Europą” – wybijały stacje radiowe Europe1 i RTL. Wyjątkiem jest strona internetowa tygodnika „Valeurs Actuelles”, która opublikowała artykuł pod tytułem „Iran kontynuuje strategię prowokacji w cieśninie Ormuz”.
Dla francuskich mediów o pogorszeniu się sytuacji świadczy niedzielny komunikat ministrów spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji, w którym ocenili oni, że „bezpieczeństwo przepływu statków przez cieśninę Ormuz jest dla państw europejskich absolutnym priorytetem”.
„Gra toczy się o zasadniczą stawkę dla Zachodu, ale także dla reszty świata. Iran, którego gospodarka jest duszona sankcjami, może próbować dusić gospodarkę światową, blokując Ormuz” – tłumaczył we France Info TV szef think tanku Instytut Stosunków Międzynarodowych i Strategicznych (IRIS), politolog Pascal Boniface.
W ocenie Isabelle Lasserre, komentatorki dziennika „Le Figaro”, zatrzymanie przez Iran brytyjskiego tankowca Stena Impero „może zredukować do zera nadzieje” na doprowadzenie do negocjacji między Waszyngtonem a Teheranem, mimo że „Francja, bardzo zaangażowana w tę sprawę, liczy na uniknięcie poślizgu” i „wraz z Londynem i Berlinem próbuje przekonać Teheran, by przestrzegał swych zobowiązań (wynikających z międzynarodowej umowy w sprawie irańskiego programu atomowego - PAP), a Waszyngton - by był bardziej elastyczny”.
Komentator tygodnika „Le Point” Armin Arefi przekonywał, że to „prezydent USA (Donald Trump) niszczy francuskie wysiłki mediacyjne w Iranie”. Podobne opinie znaleźć można i w innych francuskich mediach.
Natomiast redakcja tygodnika „Courrier International” w artykule pod tytułem „W Iranie mediacja francuska nie przekonuje” twierdzi, że starania Paryża spotykają się z różnymi reakcjami, oscylującymi „między sceptycyzmem a totalnym odrzuceniem”.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych