ew
Spadek w światowym handlu w III kwartale 2020 r. może wynieść 7 proc. rok do roku - prognozuje globalna firma ubezpieczająca należności. Negatywny wpływ na poziom światowego handlu ma nowy protekcjonizm.
Jak przypomnieli analitycy Coface - międzynarodowej firmy ubezpieczającej należności, Światowa Organizacja Handlu (WTO) przewiduje zmniejszenie światowej wymiany handlowej na poziomie od 13 do 32 proc. "Takie oszacowanie wskazuje na to, że wszystkie regiony świata odnotują dwucyfrowy spadek wolumenu swoich obrotów handlowych" - zaznaczyli.
Wskazali, że według ich prognozy, (uwzględniającej ceny ropy naftowej, zaufanie w biznesie w amerykańskim sektorze produkcyjnym, eksport z Korei Południowej oraz indeks Baltic Dry) oczekiwany spadek w światowym handlu wyniese 7 proc. w III kwartale 2020 r. w porównaniu z poprzednim rokiem.
"Niestety rzeczywistość może okazać się znacznie gorsza, ponieważ zwykła korelacja mierzona w modelach liniowych niekoniecznie kształtuje się tak samo w czasach kryzysu. W okresach niekorzystnych warunków w gospodarce gwałtowny wzrost niepewności jest jedną z przyczyn nadmiernej reakcji poziomu wymiany handlowej w stosunku do zmian PKB" - ocenili. Dodali, że dziś skala tej przesadzonej reakcji bije rekordy wszechczasów.
Według Coface, negatywny wpływ na poziom światowego handlu ma nowy protekcjonizm (ochrona krajowej produkcji i handlu przed konkurencją zagraniczną), wymierzony w dostawy żywności i zaopatrzenia w artykuły medyczne.
Jak wyjaśnili, od początku globalnego kryzysu zdrowotnego ochrona krajowego handlu wydaje się koncentrować na zapewnieniu zaopatrzenia w żywność i podstawowe produkty medyczne - wskazali analitycy. Zwrócili uwagę, że o ile kraje importujące ułatwiały wwóz produktów medycznych, o tyle eksporterzy starali się utrudnić ich sprzedaż za granicę.
Według Coface, kryzys doprowadził także do zwiększonego protekcjonizmu w sektorze rolno-spożywczym. "Fale panicznych zakupów wyzwolone perspektywą blokady gospodarki nie ograniczały się wyłącznie do gospodarstw domowych" – wskazali. Niektóre kraje narażone na niedobory starają się gromadzić zapasy zbóż, aby zapewnić ciągłość zaopatrzenia obywateli w żywność - dodali.
Jak wyjaśnili, obecnie jedna trzecia podaży pszenicy jest objęta rygorystycznymi środkami ostrożnościowymi przez jej największych eksporterów, na czele z Rosją. "W tym wyjątkowym okresie kolejnym bardzo poszukiwanym towarem oprócz pszenicy jest ryż. Indie, które są największym na świecie producentem ryżu, nie mogą już zagwarantować dostaw: blokada gospodarki spowodowała przerwanie krajowych łańcuchów dostaw, ograniczyła dostępność siły roboczej i utrudniła dostęp do portów eksportowych" - wskazali.
"Podobnie w Tajlandii, będącej głównym konkurentem Indii. W tej sytuacji pod koniec marca ceny ryżu osiągnęły 7 letnie maksimum" - podali.
Według Coface, w dłuższym okresie kolejnym czynnikiem ryzyka dla światowej wymiany handlowej staje się koncepcja przenoszenia etapów produkcji do kraju. Jak zaznaczyli, może się to odbywać na dwa sposoby: pełne przeniesienie produkcji na rynek krajowy lub radykalna globalna strategia w zakresie dywersyfikacji dostawców.
"W obecnym kontekście łatwo sobie wyobrazić, że pełna relokacja procesów produkcji do danego kraju lub regionu wywołałaby problemy w postaci wzrostu kosztów produkcji i deficytu wykwalifikowanych kadr" - ocenili. "Nawet gdyby udało się rozwiązać obie te kwestie, zakłady produkcyjne w nowych lokalizacjach wciąż potrzebowałyby surowców – a ich źródeł nie da się przenieść" - dodali.
Wskazali, że uodpornienie łańcuchów dostaw może również wymagać ograniczenia zależności od konkretnych krajów poprzez dywersyfikację dostawców. "Na pierwszy rzut oka wydaje się, że obecnie można znaleźć alternatywy dla największego dostawcy, którym w większość sektorów są Chiny" - zauważyli eksperci Cofece.
"Jednak z uwagi na fakt, że najwięksi wytwórcy czynników produkcji są ze sobą ściśle powiązani, uzależnienie od Chin nie zniknie nawet jeżeli dostawy tych czynników produkcji do innych dużych ośrodków zostaną bardziej zdywersyfikowane" - dodali.
Jak ocenili, to oznacza, że globalne łańcuchy dostaw wciąż mają przed sobą przyszłość.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych