W dniach 19-20 maja 2024 roku w sopockiej marinie odbyły się regaty PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024, zorganizowane przez Polską Izbę Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW) oraz firmę Vulcan Training & Consultancy, przy wsparciu Polskiej Ligi Żeglarskiej. Wydarzenie stało się doskonałą platformą do integracji środowiska, wymiany doświadczeń i promocji sektora energetyki wiatrowej na morzu. Regaty cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i zgromadziły przedstawicieli branży offshore wind z całej Polski.
Artur Woźniak, mieszkaniec Gdyni, już od ponad roku podejmuje niezwykłe wyzwanie - codziennie pokonuje dystans półmaratonu. Jego ambitnym celem jest ustanowienie rekordu Guinnessa, przebiegając 888 półmaratonów z rzędu. Jednocześnie, poprzez swój wysiłek, wspiera charytatywną zbiórkę na rzecz chłopca o imieniu Olaf.
Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
Moce przeładunkowe spółki Port Gdański Eksploatacja zwiększyły się. W Gdańsku wyładowane zostały właśnie dwa nowe żurawie, które zwiększa ratę przeładunkową PGE.
4 marca na terenie terminalu Baltic Hub miało miejsce uroczyste przekazanie samochodu dla hospicjum Pomorze Dzieciom. Klucze do pojazdu odebrała z rąk przedstawicieli Baltic Hub prezes zarządu hospicjum, Ewa Liegman.
Podczas Rejsu z GospodarkaMorska.pl rozmawialiśmy z Adamem Kłosem, pełnomocnikiem do spraw operacyjnych w Porcie Gdańsk, o tym jak porty morskie kształtują lokalne rynki.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Port Gdańsk sukcesywnie oddaje do użytku nowe miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych. W sumie na terenie portu jest już 850 tzw. punktów odstawczych. A będzie jeszcze więcej. W czterech miejscach postojowych (przy ul. Budowniczych Portu Północnego, Ku Ujściu, Śnieżnej, Załogowej) są rozlokowane rakorafy, urządzenia do pobierania próbek zbóż. By badania ziarna mogły odbywać się również w tracie opadów deszczu, ZMPG S.A. postawił lekkie hale namiotowe. Próbki pobierane są 24 godziny na dobę.
Dywersyfikacja źródeł zasilania staje się nieodzownością dla przyszłości krajobrazu energetycznego Polski. Strategia Grupy Orlen do 2030 r. zakłada dysponowanie OZE o łącznej mocy 9 GW, z uwzględnieniem znaczącego udziału inwestycji w sektor offshore wind. O ambitnych planach koncernu w tym zakresie mieliśmy okazję porozmawiać z Jarosławem Trybuchowiczem, prezesem Orlen Neptun, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
8 lipca rozpoczęły się „Wakacje z Portowcem”, czyli impreza rekreacyjno-sportowa organizowana przez z Port Gdańsk. Wydarzenie odbywające się w Nowym Porcie, przy ulicy Wyzwolenia 8 zgromadziło całą rzeszę uczestników w wieku szkolnym, na których czekało wiele atrakcji.
Już po raz trzeci w ostatnią niedzielę czerwca, w ramach odbywających się Dni Morza odbyła się impreza biegowa ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Uczestnicy mogli się zmierzyć na wyjątkowej trasie, poprowadzonej na terenie terminalu kontenerowego GCT, należącego do grupy Hutchison. Wydarzenie nie tylko służyło promocji aktywności fizycznej, ale łączyło się także z działalnością charytatywną.
Na Nabrzeżu Oliwskim w Gdańsku zacumowała Amanda C. To największy statek jaki dotychczas obsługiwała spółka Magrol Przeładunek, właściciel jednego z terminali zbożowych zlokalizowanych w Porcie Gdańsk. Masowiec przypłynął do Portu Gdańsk z Pori (Finlandia) po kukurydzę. Załadunek odbywa się w relacji bezpośredniej z samochodów, wagonów i magazynu.
Terminal kontenerowy Baltic Hub pracuje nad tym, aby jak najbardziej zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe. Pomóc w tym mają nowoczesne suwnice, które są systematycznie montowane na placu. W związku z tym przedsięwzięciem odwiedziliśmy ten największy terminal na Bałtyku.
Grupa NDI pracuje już nad przebudową Nabrzeża Indyjskiego w Gdyni. 540-metrowy odcinek zostanie poszerzony i pogłębiony, by móc obsługiwać większe jednostki.
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują kolejne etapy rozbudowy i modernizacji układu kolejowego na terenie i na zapleczu Portu Gdynia. Olbrzymia inwestycja ma pomóc w funkcjonowaniu m.in. transportu intermodalnego i znacznie przyspieszyć i ułatwić obsługę pociągów towarowych w porcie.
Wśród trzech morskich farm wiatrowych budowanych obecnie przez PGE Baltica z Grupy PGE jest Baltica 1. Projekt o mocy ok. 0,9 GW, który ma zostać oddany do użytku po 2030 roku, jest obecnie na etapie badań środowiskowych. Przeprowadza je konsorcjum polskich wykonawców – Uniwersytet Morski w Gdyni i MEWO S.A. Źródło: PGE Baltica
W rozmowach o przyszłości morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, ale również o problemach, z którymi sektor boryka się aktualnie, jakie prowadzono podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland, nie mogło zabraknąć reprezentacji Ocean Winds. Firma rozwija projekt BC Wind o mocy 400 MW i jest jednym z aktywnych graczy na polskim rynku offshore.
Polski koncern PKN Orlen poinformował, że w Świnoujściu powstanie port instalacyjny dla morskich projektów wiatrowych. W czwartek (13 października) podpisano stosowne umowy w tym zakresie. Prezes Daniel Obajtek ogłosił też, że w Szczecinie powstanie fabryka komponentów duńskiego lidera wiatrowego Vestasa dla najnowocześniejszych turbin o mocy 15 MW. Pierwsza farma powstanie już w 2026 roku.
12 i 13 października w sali Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni spotkali się reprezentanci polskiego przemysłu, by podczas tegorocznej edycji Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG wspólnie zastanawiać się, jak nadążyć za innymi i w rzeczywisty sposób rozpocząć transformację energetyczną kraju przy pomocy LNG i bioLNG.
Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich SMM przez cztery dni (6-9 września) zgromadziły w Hamburgu tłumy przedstawicieli szeroko rozumianej gospodarki morskiej z całego świata. Podczas jednej z największych imprez branży morskiej, polskie firmy zaprezentowały się w bardzo mocnym składzie.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
„Tak naprawdę już od prawie 30 lat pracujemy nad rozwiązaniami OZE. Kiedy zaczynaliśmy rozwijać projekty lądowych farm wiatrowych, nikt nie wierzył, jakie możliwości i korzyści mogą się z tym wiązać. A odnieśliśmy sukces. Mocno wierzę w to, że Acciona i SSE będą mocnym lokalnymi i zagranicznymi partnerami, że mamy szansę na rozwinięcie projektów offshore w Polsce”, powiedział w studio Gospodarki Morskiej Marcos Gallego, dyrektor ds. offshore w Acciona Energía.
W ostatnią niedzielę już po raz drugi odbył się ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Pod tą długą nazwą kryje się nietypowa impreza biegowa połączona z działalnością charytatywną.
Spółka Szkuner, która zarządza Portem Władysławowo, podpisała umowę z Ocean Winds. Na jej mocy w porcie powstanie baza serwisowa dla budowanej farmy wiatrowej BC-Wind.
Na obszarze morskiej farmy wiatrowej MFW Bałtyk I, nad którą pracują wspólnie Equinor i Polenergia, trwają badania i pomiary realizowane za pomocą specjalnej pławy LiDAR, którą dostarczył australijski RPS, a której montaż i transport realizowany był przez polską firmę MEWO.
Firma Marani testuje pierwszą małą elektrownię na terenie stoczni Crist w Gdyni. To unikatowy projekt na skalę europejską ze względu na pozyskanie ekologicznej energii.
Zwodowany 15 listopada statek rybacki Myggenes to 36-metrowy trawler o pojemności 700 GT. Jednostka, której portem macierzystym będzie duński Hanstholm, wyposażona została w silnik Yanmar 6EY22AW (885 – 1370 kW) i dwa silniki pomocnicze John Deere (po 130 kWe) pozwalające na rozwinięcie prędkości do 13 węzłów. Na pokładzie zmieści się 9 osób. Myggenes powstał według projektu autorstwa biura Karstensens Skibsvaerft A/S.
Włoska firma Next Geosolutions zajmująca się badaniami geologicznymi i inżynieryjnymi w sektorze morskim, nawiązała współpracę z Uniwersytetem Gdańskim. Jest to kolejny krok, jaki Next Geosolutions wykonało by umocnić swoją pozycję na rynku bałtyckim. W planach jest także otwarcie biura w Polsce.
Pierwszy Rejs z GospodarkaMorska.pl przeszedł do historii. W spotkaniu branży, któremu towarzyszyły emocjonujące debaty nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że toczyło się na... promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Konferencja na morzu miała miejsce w dniach 25-27 października i rozpoczęła się po wypłynięciu z Terminala Promowego Westerplatte Portu Gdańsk do szwedzkiego Nynäshamn.
Mostostal Pomorze wykonał trafostację na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton.
W Mostostalu Pomorze powstaje wielka trafostacja na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton. W piątek odbyła się kluczowa operacja łączenia dwóch największych elementów konstrukcji.
Od początku pandemii Port Gdańsk angażuje się w różnego rodzaju akcje mające na celu pomoc w walce z koronawirusem. Beneficjentami pomocy są między innymi placówki medyczne, jak i ratownicy medyczni z regionu Pomorza, a także seniorzy z okolic Nowego Portu i Stogów.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumowuje mijający rok. Ten specyficzny czas, zdominowany przez epidemie koronawirusa i jej skutki, mimo wielu trudności, okazał się być dla gdyńskiego portu okresem rekordowych przeładunków, realizacji kluczowych inwestycji oraz podejmowania strategicznych decyzji. Był to też czas pomocy potrzebującym pod hasłem #dzielmysiędobrem.
Pandemia koronawirusa jest bezprecedensowa, dlatego próba zwalczenia COVID-19 wymaga wyjątkowych działań i globalnej solidarności. Na szczególne uznanie zasługują inicjatywy wspierające grupy szczególnie zagrożone lub te znajdujące się na pierwszej linii frontu walki z pandemią. Port Gdańsk po raz kolejny zdecydował się pomóc lokalnej społeczności. Tym razem, wsparcie trafiło do pomorskich medyków.
Blisko 80 tys samochodów zostało przeładowanych w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. Do gdańskiego portu zawinęło również ponad 100 samochodowców. Mimo, iż dynamicznie rosnące wyniki w ostatnich latach z pewnością zostaną zachwiane przez pandemię koronawirusa to pozycja Portu Gdańsk w tym segmencie jest równie mocna i obsługa branży automotive nadal ma świetne perspektywy rozwoju. Czytaj więcej...
Pandemia COVID-19 to trudny czas dla wielu przedsiębiorców. Firmy szukają instrumentów wsparcia, które umożliwią im realizację planów rozwoju. Takim instrumentem jest Polska Strefa Inwestycji, która oferuje szereg zachęt począwszy od ulgi podatkowej po doradztwo inwestycyjne i pomoc w pozyskaniu partnerów biznesowych.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni zwodowano kolejną w tym roku jednostkę.To już szóste wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym roku. Statek rybacki Vingaskär Styrso powstał na zlecenie szwedzkiego armatora Mats Johansson and Family z niewielkiej miejscowości Donsö leżącej w gminie Göteborg.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już piąte wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym roku.
W ostatnią sobotę sierpnia przy Nabrzeżu Rumuńskim w Porcie Gdynia odbył się widowiskowy załadunek jachtu Sunreef 80 Power na pokład statku Slotergracht pływającego we flocie armatora Spliethoff. Jednostka drogą morską zostanie przetransportowana do klienta z Chin.
Załadunek zbiornika o wadze prawie 90 ton przy WOC-u. Organizatorem całego transportu morskiego, jak i przeładunków w portach morskich od Hamburga do Gdańska była firma Fracht FWO Polska. Zbiornik o wymiarach: 26,5m x 4,80m x 4,72m, drogą śródlądową popłynął barką do Płocka. Obsługą ładunku na terenie Portu Gdańsk zajęła się firma VETRO Port & Shipping Services, która dokonała przeładunku ze statku na ponton na terenie Gdańskiego Terminalu Przeładunkowego WOC by VETRO. Jak mówią przedstawiciele firmy: "Dzięki sprawnej współpracy wszystkich zaangażowanych stron, prace zostały wykonana szybko i bezpiecznie, ponton z zamocowanym zbiornikiem opuścił Port Gdańsk już po kilku godzinach".
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano.
W piątek 19 czerwca stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już trzecie wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym miesiącu.
Kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni. Zwodowana jednostka to statek rybacki dla duńskiego armatora Astrid Fiske AB.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni obyło się kolejne wodowanie kadłuba statku rybackiego. Zwodowana jednostka była największą spośród dotychczas wybudowanych w gdyńskim zakładzie
Przedsiębiorstwo usług morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o.o. z nową pilotówką. W ostatnią środę (10.06), do gdańskiego portu wpłynęła zbudowana w Finlandii, nowoczesna jednostka Pilot-23.
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Firma ETMAL specjalizująca się w remontach i serwisach urządzeń hydraulicznych, urządzeń pokładowych oraz maszynowych, na jednostkach pływających, wykonała kompleksową przebudowę pogłębiarki chwytakowej Świdrak, należącej do PRCiP. Przeprowadzone prace w znaczący sposób poprawią stabilność jednostki oraz zwiększą efektywność jej eksploatacji.
Rozbudowa Terminala Naftowego w Porcie Gdańsk, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³. Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
14 kwietnia przy współpracy Kancelarii Zbroja Adwokaci oraz portalu GospodarkaMorska.pl odbył się branżowy Webinar pt. "Kryzys Covid-19 w przemyśle morskim i Tarcza Antykryzysowa dla gospodarki morskiej". Zapraszamy do relacji wideo z całego wydarzenia.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem. Rozpoczęta przez Port Gdynia akcja: „dzielmy się dobrem” rozwija się o kolejną, istotną z punktu widzenia przeciwdziałania narastającej fali zachorowań w Polsce, inicjatywę zakupu 4 szt. analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, stanowiących wyposażenie laboratoriów.
ZMPG przekazał Państwowej Straży Pożarnej 10 namiotów z pełnym wyposażeniem które pomogą w walce z koronawirusem. Mogą zostać wykorzystane jako tymczasowe izby przyjęć przed szpitalem, który zgłosi taką potrzebę i znacznie usprawnić prace ratowników.
Mimo trudności spowodowanych obecną sytuacją w kraju i na świecie prace przy budowie kadłubów statków rybackich w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni są kontynuowane z zachowaniem obowiązujących obostrzeń sanitarnych
Pracownicy portów i cała branża logistyczna do cisi bohaterowie walki z COVID-19. DCT Gdańsk dziękuje swojemu zespołowi i wszystkim innym #logisticsheroes. Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, w którym prezes DCT Gdańsk Cameron Thorpe podkreśla ogromną rolę portów, szczególnie w czasach dzisiejszego kryzysu COVID-19.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
Rok 2019 był bez wątpienia najlepszym rokiem w historii Naftoportu, zarówno jeśli chodzi o wolumen wykonanych przeładunków, jak i pod względem wypracowanych wyników. W 2019 w Naftoporcie przeładowano 16,8 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych. W 2019 po raz pierwszy udział Naftoportu przekroczył próg 50% w zakresie całościowych dostaw ropy naftowej do Polski. Terminal osiągnął aż 16 procent udziału w przeładunkach wszystkich polskich portów i prawie 1/3 przeładunków Portu Gdańsk. Zapraszamy do obejrzenia promocyjnego filmu przedstawiającego potencjał i strategiczne znaczenie Naftoportu.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.
PKP PLK SA prowadzi inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji trakcji kojejowej w ciągustacji Gdańsk-Główny, Gdańsk Port Północny oraz Gdańsk Kanał Kaszubski
Trójmiejska spółka NGL Machining z najlepszym i najbardziej kompleksowym urządzeniem do wykonywania pomiarów 3D oraz wizualizacji marki FARO. Firma zdecydowała się zaoferować precyzyjną usługę pomiarową, wypełniając lukę na rynku specjalistycznych usług metrologicznych.
Port Gdynia od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Potencjał terenów portowych sprzyja rozwojowi alternatywnych – ekologicznych źródeł energii w Polsce. Zarząd Portu wraz z pełnomocnikiem rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii Ireneuszem Zyska analizuje rozwiązania służące rozwojowi sektora offshore w tym poszukują zaplecza do obsługi elementów morskich farm wiatrowych, obejmującego gminy Kosakowo, Rumię oraz Gdynię.
Poważny pożar w Porcie Gdynia. W czwartek, przed godziną 9:00 zapalił się duży, zadaszony magazyn płaskiego składowania eksploatowany przez Bałtycki Terminal Zbożowy. Na miejscu pracowało łącznie 29 zastępów straży pożarnej i 70 strażaków. Do pomocy został zaangażowany też statek ratowniczy M/s kpt. Poinc.
Stocznia Gdańska zrealizowała ważny projekt na zlecenie stoczni Ulstein Verft na nadbudówkę dla wycieczkowca mającego pływać pod szyldem Discovery.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
Stocznia Marine Projects Ltd. powstała w 1989 roku. Specjalizuje się w budowaniu gotowych jednostek: masowców, kontenerowców, promów typu ro-ro, holowników portowych oraz pontonów do transportowania ładunków wielkogabarytowych. Jest też kooperantem stoczni dostarczającym częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki kadłubów oraz kompletne nadbudówki. W 2019 postawiła na statki rybackie, z naciskiem na jednostki LFC o najwyższym poziomie innowacyjności na rynku. Jej technologie i wykonanie docenili armatorzy na całym świecie...
Yeoman Bontrup, jeden z dwóch największych masowców samowyładowczych na świecie, przeszedł trzytygodniowy remont w gdańskiej stoczni Remontowa. Jednostka, której zarządem technicznym zajmuje się firma SMT Shipping Poland przeszła standardowy zakres napraw i prac konserwacyjnych. Z naszą kamerą weszliśmy na pokład statku a jego załoga opowiedziała nam m.in. o w pełni zautomatyzowanym mostku, bomie, dzięki któremu można wyładować 6 tys. ton kamieni na godzinę i o tym, co łączy tę jednostkę z filmem "Wałęsa. Człowiek z nadziei".
Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich.
"Port Gdańsk bije własne rekordy i stawia przed sobą nowe wyzwania" - mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezes ZMPG, Łukasz Greinke. Są powody do dumy, bo w 2019 roku Port Gdańsk ustanowił nowy rekord przeładunków, przekraczając 52 mln ton. Jednocześnie, zanotowano imponujące wzrosty w prawie wszystkich grupach ładunkowych
- Mija sto lat od momentu, kiedy inżynier Tadeusz Wenda, stojąc przy kościółku na Kępie Oksywskiej wypowiedział pamiętne słowa: "tu będzie miejsce najlepsze". Wizja budowy nowoczesnego, polskiego portu zawładnęła nim ogromnie i rozpoczęły się prace. Była to jego największa praca, największe dzieło. Ale też ostatnie - mówiła Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inżyniera Wendy. W specjalnym wywiadzie wspomina dziadka, dzieli się spostrzeżeniami związanymi ze 100-leciem zaślubin Polski z morzem i podkreśla szczególną rolę Portu Gdynia w historii całego kraju.
6 lutego w Centrum Konferencyjnym Amber Expo odbyło się spotkanie ze śniadaniem biznesowym projektu INTERMARE South Baltic. Projekt dedykowany jest dla małych i średnich firm funkcjonujących w sektorze gospodarki morskiej i polega na budowaniu sieci networkingowej, współpracy i promocji przedsiębiorstw w Regionie Morza Bałtyckiego. Spotkanie to jest zapowiedzią ważnego wydarzenia jakim są Targi Gospodarki Morskiej Intermare, które odbędą się 22-24 czerwca 2020 roku w AmberExpo.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna sp. z.o.o, PZU LAB SA oraz Polskie Forum Technologii Morskich zorganizowały w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2020.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
19 grudnia, w Karstensen Shipyard Poland rozpoczęto dwuetapową operację wodowania trawlera Kristin o numerze budowy 446. Częściowo wyposażona jednostka trafi teraz do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w Danii, gdzie zostanie wykończona i doposażona a także przejdzie rozruchy oraz próby morskie.
9 grudnia tego roku w gdyńskim zakładzie produkcyjnym stoczni Karstenses zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Havskjer(M-400-A) o numerze budowy 451.
9 grudnia stocznia Safe w Gdańsku zwodowała kolejną w tym roku jednostkę. Holownik typu Shoalbuster 3209 o numerze budowy YN 571810 został zbudowany dla Stoczni Damen Shipyard Hardinxveld.
Na Darze Młodzieży rozbłysła największa choinka na Pomorzu. Uniwersytet Morski uruchomił iluminacje zamocowane na masztach swojej szkoleniowej fregaty. Choinka ma prawie 50 metrów wysokości.
W czwartek, 21 listopada odbyło się VIII Seminarium Akademii Offshore. Przedstawiciele wszystkich operujących w Polsce inwestorów, sektora przemysłu i administracji rządowej wysłuchali prezentacji Benjamina Sykes'a, przewodniczącego Offshore Wind Industry Council i zastanawiali się, czy brytyjskie doświadczenia można przenieść na rynek polski.
Na terenie terminala kontenerowego DCT Gdańsk odbyła się w czwartek 21.11 uroczysta inauguracja stałego bezpośredniego połączenia kolejowego z Chin do Portu Gdańsk. Pierwszy pociąg przyjechał po godzinie 11.00.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
InterMarE South Baltic ma na celu zintegrowanie Regionu Południowego Bałtyku i wzmocnienie jego potencjału. Wczoraj odbyło się spotkanie informacyjne, na którym poznaliśmy najbliższe inicjatywy, które zostaną zrealizowane w ramach tego projektu.
Zmiana statusu akademii na uniwersytet, prestiżowy Rejs Niepodległości, ustawa 2.0 nazywana konstytucją dla nauki, włączenie Instytutu Morskiego w struktury uczelni, zwiększenie liczby projektów czy umocnienie pozycji najważniejszego ośrodka edukacji morskiej w Polsce - 3 lata kadencji rektora Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Janusza Zarębskiego można uznać za rewolucyjne. Jak zmieniła się w tym czasie uczelnia, co oznacza ta reorganizacja dla Instytutu Morskiego oraz jakie atrakcje czekają na nas z okazji stulecia szkoły dowiecie się z naszego wywiadu.
Technika Virtual Reality (VR) znana głównie z rynku gier i symulacji lotniczych ma przysłużyć przyszłym kadrom portowym. Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku S.A podpisał umowę z Centrum Nowych Kompetencji sp. z.o.o. Współpraca ta służy rewitalizacji i rozbudowie infrastruktury szkoleniowej. Spółki chcą zachęcić zarówno uczniów szkół zawodowych oraz techników do podjęcia pracy w porcie jak i stworzyć międzynarodowy ośrodek szkoleń. Jak twierdzą specjaliści gra jest warta świeczki, ponieważ rynek pracy w branży morskiej jest bardzo chłonny, a zapotrzebowanie na operatorów urządzeń dźwigowych coraz większe. W 2018 roku Port Gdańsk był najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Obsłużono w nim wówczas rekordową ilość blisko 2 mln kontenerów w skali roku.
Blisko 2,2 tysiąca osób bawiło się na jubileuszowym, XX spotkaniu biznesu morskiego Wspólna Kaczka w Gdyni. Laureatem głównej nagrody wieczoru " Bursztynowej Kaczki" została firma Loconi Intermodal S.A. Rozdano też "Bursztynowe Jaja" i "Bursztynowy Ster".
Port Gdański Eksploatacja S.A. jest największym i najbardziej uniwersalnym operatorem przeładunkowym w polskich portach morskich, świadczącym usługi w zakresie przeładunków towarów w obrocie międzynarodowym, pomiędzy morskimi i śródlądowymi (statek, barka) a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony kolejowe).
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP "Albatros". Położono też stępkę bliźniaczej jednostki ORP "Mewa". Okręty budowane są na zamówienie MON dla polskiej Marynarki Wojennej.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podpisał w czwartek list intencyjny z Zarządem Morskiego Portu Gdynia w obszarze współpracy zmierzającej do zwiększenia dynamiki rozwijającego się eksportu zbóż od polskich producentów.
54 zawinięcia, w tym cztery nieplanowane, ponad 42 tysiące członków załóg statków pasażerskich i 17% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Takimi wynikami Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamknął sezon statków pasażerskich 2019. Ostatnim wycieczkowcem, jaki w tym roku mogliśmy zobaczyć przy Nabrzeżu Francuskim, była AIDAmar. Ta ponad 250-metrowa jednostka w tym roku cumowała w Porcie Gdynia aż 16 razy.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland, spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S, rozpoczęła działalność w Gdyni w czerwcu ubiegłego roku. Pierwszą zbudowaną tam jednostką był częściowo wyposażony statek rybacki Lunar Bow (NB 450). Na tym nie koniec, bo portfel zamówień gdyńskiego zakładu wypełniony jest co najmniej na kilka najbliższych lat. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak powstają statki w Karstensen Shipyard Poland.
Konieczność zakupu 4 nowych promów, w tym jednego praktycznie natychmiast, przez Polską Żeglugę Morską oraz ujednolicenie polityki portu wobec wszystkich armatorów to najważniejsze wnioski z rejsu studyjnego dla dziennikarzy zorganizowanego 1 października przez Unity Line i PŻM.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Remonowa Holding zwodowano elektryczny prom dla armatora Norled. Będzie to dwustronna jednostka z napędem Diesel Electric Hybrid. Kontrakt podpisany z norweskim armatorem zakłada budowę czterech takich statków.
Nowoczesny magazyn wysokiego składowania jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Pocie Zachodnim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego z powodzenie zakończył wszystkie prace budowlane. Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie budowania znalazł najemcę.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
Dzień z Portem Hamburg w Warszawie. W miniony czwartek jeden z największych portów Europy zorganizował w hotelu Mercure Warszawa Centrum dwa spotkania dla osób na co dzień związanych z transportem morskim. Były to: „Port Hamburg dla Praktyków” oraz tradycyjny Wieczór Portowy Hafenabend. Ten rok przyniósł dla hamburskiego portu przełomowe zmiany.
HydroDron to nowoczesna, bezzałogowa jednostka przeznaczona do pomiarów hydrograficznych. Pierwsza w kraju taka pływająca platforma, skonstruowana przez firmę Marine Technology, na początku tego tygodnia przechodziła testy w Narodowym Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy ją w akcji.
Port Gdynia świętuje 97. urodziny. Z tej okazji poniedziałek w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni uruchomiono nowoczesne symulatory PortMaster. Dzięki nim będzie można bliżej poznać pracę terminali przeładunkowych i kierować ruchem statków w Porcie Gdynia.
To miał być jeden z jego ostatnich rejsów przed emeryturą. Stało się inaczej. Pod koniec lipca dowodzony przez kapitana Andrzeja Lasotę masowiec USB Savannah zawinął do Altamiry w Meksyku. Podczas wyładunku węgla w jednej z ładowni statku ujawniono podejrzane pakunki. Polski kapitan wezwał na miejsce służby portowe i policję, a po przeszukaniu jednostki okazało się, że paczki kryją ponad 224 kg kokainy. Aresztowano całą załogę pod zarzutem przemytu narkotyków. Do dzisiaj w areszcie pozostaje już tylko polski kapitan. Jego rodzina od dwóch miesięcy przeżywa dramat.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
SMT Shipping rozwija flotę nowych statków. Mowa o nowoczesnych cementowcach Aalborg White, Kongsdal i Norden. Dwie pierwsze jednostki transportują cement m.in. do Portu Gdynia.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Morska energetyka wiatrowa – studia podyplomowe na takim kierunku uruchomiła Politechnika Gdańska we współpracy i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 już trwa. To pierwszy taki projekt w kraju.
Pierwszy w ramach nowego serwisu statek z bananami w Porcie Gdańsk. Jednostka Comoros Stream w nocy z soboty na niedzielę przywiozła z Ameryki Środkowej 150 tys. kartonów tych owoców, inaugurując w ten sposób połączenie, w ramach którego do Portu Gdańsk co tydzień będzie przypływało ok. 4 tys. t bananów. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit.
Pierwszy wielkoskalowy projekt głębokiej sejsmiki 3D/4C w Polskiej strefie przybrzeżnej na wodach do głębokości 10 metrów został zrealizowany z sukcesem i zakończony na początku lipca 2019 roku. Za realizację projektu dla Kanadyjskiego Klienta poszukującego złóż ropy i gazu odpowiedzialne było konsorcjum firm Pro Geofizyka Kraków oraz MEWO S.A.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
Port Gdańsk znów będzie przeładowywał banany. A to za sprawą współpracy handlowej między firmą Citronex a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk i Cargofruit. Jak poinformował we wtorek podczas konferencji wynikowej Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG, co tydzień, w niedzielę, do Polski z Ameryki Środkowej będzie przypływało ok. 4 tys. t tych owoców. Pierwsze statki mają zawinąć do Portu Gdańsk już w sierpniu tego roku.
Zodiak II już na wodzie. Wodowanie pierwszej wielozadaniowej jednostki dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/1 odbyło się w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Statek ma być gotowy na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
PGNiG uroczyście odebrało w piątek w gazoporcie w Świnoujściu pierwszy transport amerykańskiego LNG z kontraktu długoterminowego w ramach wieloletniej umowy z koncernem Cheniere. Polskie władze podkreślają, że LNG z USA to kolejny etap budowy polskiej suwerenności energetycznej.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
W Kosakowie podpisano list intencyjny dotyczący rozwoju morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Współpracę w tym zakresie zadeklarowali w środę Zarząd Morskiego Portu Gdynia, miasta Gdynia i Rumia oraz Gmina Kosakowo. W ten sposób z wyprzedzeniem chcą stworzyć jak najkorzystniejsze warunki dla inwestorów bezpośrednio zaangażowanych w budowę morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku.
Ma prawie 220 m długości, zabiera na pokład 1 200 pasażerów i nosi imię słynnego portugalskiego żeglarza i odkrywcy. Mowa o wycieczkowcu Vasco da Gama, który w środę po raz pierwszy w swojej historii zawinął do Portu Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim.
MSR Gryfia korzysta z letniego okresu podczas, którego armatorzy chętnie wykonują prace remontowe i serwisowe na swoich jednostkach. W ostatnich dniach stocznie opuścił prom m/f Galileusz należący do EuroAfrica Shipping Lines pływający w barwach Unity Line. Trwają również prace remontowe na niemieckim masowcu Spiekeroog.
Największy szczeciński operator portowy spółka Bulk Cargo Port Szczecin w I półroczu 2019 powtórzyła bardzo dobry, ubiegłoroczny wynik przeładunkowy przekraczając 2 200 000 ton.
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
Nowoczesny Jonge Johannes już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego trawlera rybackiego typu twin-rigger odbyło się w poniedziałek w gdańskiej stoczni Safe. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam dla holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group.
Doświadczenie w zakresie napędów morskich, nowoczesne rozwiązania dopasowane do potrzeb klienta i praca wykonywana z pasją. Tak w kilku słowach można opisać dział automatyki okrętowej firmy Bota Technik. Powstał w celu poszerzenia oferty spółki z Gdańska.
Nowoczesny publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia coraz bliżej. Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowlanej Doraco, która jest głównym wykonawcą projektu, obecnie kończą się prace rozbiórkowe, głównie w części lądowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków.
27 czerwca na terenach Stoczni Remontowej Nauta przy ul Waszyngtona odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego statku rybackiego MIKKEL LOUIZE zbudowanego przez spółkę NAUTA-HULL Sp. z o.o. Statek powstał na zamówienie duńskiego klienta – stoczni Vestvaerftet z siedzibą w Hvide Sande.
Ma ponad 325 m długości, zabiera na pokład prawie 4 030 pasażerów, jest luksusowy i elegancki. To Norwegian Getaway – największy wycieczkowiec tego sezonu w Porcie Gdynia i najdłuższy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów. Jednostka zacumowała w czwartek przy Nabrzeżu Francuskim.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
W Gdyni zakończył się drugi, ostatni dzień II edycji Forum Wizja Rozwoju. Największe wydarzenie gospodarcze w Polsce północnej miało miejsce w dniach 24-25 czerwca w Akademii Marynarki Wojennej. We wtorek odbyły się kolejne panele z ekspertami z różnych dziedzin w ramach 16 bloków tematycznych.
Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania trzech umów, o wartości w sumie 3,2 mld zł brutto, dotyczących modernizacji, które poprawią kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Rekordowy masowiec w Porcie Gdynia w kategorii „single load”. Mineral China, bo o nim mowa, w minioną środę zawinął do HES Gdynia Bulk Terminal z Australii z ładunkiem ponad 111 tys. t węgla. Obecnie przy Nabrzeżu Holenderskim trwa rozładunek tego surowca.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna powołała Radę Rozwoju Obszaru Gospodarczego (RROG). Forum biznesowo-samorządowe rozpoczęło działalność w poniedziałek w Gdyni. Tworzy je 62 członków oraz dwóch członków honorowych: wojewoda pomorski i wojewoda kujawsko-pomorski. To dotychczas najbardziej reprezentatywna Rada w kraju.
9 czerwca stocznię Crist opuścił w pełni wyposażony, hybrydowy prom pasażersko-samochodowy przekazany islandzkiemu armatorowi Vegagerðinowi. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia w pełni. We wtorek po raz trzeci zawinęła tam „uśmiechnięta” AIDAmar. To najbardziej popularny statek pasażerski tego roku – łącznie przypłynie do gdyńskiego portu aż 16 razy.
Nowy samochód ratownictwa chemicznego dla Portowej Straży Pożarnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Uroczyste przekazanie pojazdu odbyło się w miniony piątek w ramach przypadających w maju obchodów Dnia Strażaka. Nowoczesny wóz strażacki poprawi bezpieczeństwo w Porcie Gdynia.
Nowoczesny, elegancki i ekologiczny. Tak w kilku słowach można opisać wycieczkowiec Mein Schiff 1, który w środę zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To drugi pod względem długości statek pasażerski tego sezonu.
Norwegian Pearl w Porcie Gdynia. Luksusowy wycieczkowiec z charakterystycznie pomalowanym kadłubem zacumował we wtorek przy Nabrzeżu Francuskim. To jego pierwsza wizyta w Gdyni.
Na co dzień ratują ludzkie życie, gotowi nawet poświęcić własne. To ratownicy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR). W sobotę w Gdyni obchodzili swoje święto.
Tak czuję po dyskusjach, które tutaj toczymy, że jesteśmy coraz bliżej – mówił w Warszawie o morskich farmach wiatrowych Maciej Stryjecki, prezes Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej. Dwudniowe wydarzenie, organizowane przez FNEZ, zakończyło się w czwartek. Uczestniczyli w nim najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
W piątek 17 maja odbyła się kolejna edycja szczecińskiego spotkania biznesu morskiego Herring Szczecin 2019. Głównym organizatorem spotkania jest Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu, wspólnie z przedstawicielami szczecińskich firm morskich oraz organizacji związanych z gospodarką morską. Impreza po raz pierwszy odbyła się w hali Netto Arena goszcząc prawie dwa tysiące osób.
Polskie Forum Technologii Morskich aktywnie rozpoczyna działalność. W poniedziałek w Rewie odbyło się pierwsze spotkanie członków zrzeszonych w ramach tej organizacji utworzonej na rzecz rozwoju gospodarki morskiej. Obecnie PFTM stanowi 19 firm, w tym 5 stoczni budujących statki i obiekty pływające: CRIST, Safe oraz Marine Projects Ltd., a także Stal Complex i ALU International Shipyard.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała 2 urządzenia: Spud Carrier i Auxiliary Spud, które zostaną zamontowane na budowanej w Chinach pogłębiarce. Transport konstrukcji drogą morską potrwa około 2 miesięcy.
Kolejne w tym roku wodowanie w gdańskiej stoczni Safe. We wtorek zwodowany został częściowo wyposażony nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger. Spes Nova, bo takie imię otrzyma jednostka, powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Do armatora – holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group – trafi w październiku tego roku.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
Rozwój gdyńskiego portu, ważne inwestycje drogowe i kolejowe na terenie miasta, a także integracja państw nadbałtyckich oraz powiązanie regionu z siecią korytarzy transportowych w głąb Unii Europejskiej – to założenia, które w najbliższych latach chce realizować Gdynia w ramach zakonczonego właśnie projektu TENTacle. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja podsumowująca program.