• <

Norwegian Getaway w Porcie Gdynia. To najdłuższy wycieczkowiec w historii polskich portów

Dodano: 28.06.2019

Ma ponad 325 m długości, zabiera na pokład prawie 4 030 pasażerów, jest luksusowy i elegancki. To Norwegian Getaway – największy wycieczkowiec tego sezonu w Porcie Gdynia i najdłuższy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów. Jednostka zacumowała w czwartek przy Nabrzeżu Francuskim.

Norwegian Getaway przypłynął do Portu Gdynia ok. godz. 13:00. Podczas specjalnego rejsu zorganizowanego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, olbrzymi wycieczkowiec można było przywitać nieco wcześniej z pokładu stylizowanego na XVII- wieczny galeon statku Dragon. Uczestnicy wyprawy zobaczyli najpierw od strony wody miejsce, w którym w Porcie Gdynia DORACO buduje nowy terminal promowy. Następnie mogli cieszyć się już widokiem wyjątkowego statku pasażerskiego.

Statek pasażerski Norwegian Getaway ma 325,7 m długości, 51 m szerokości, 8,6 m zanurzenia oraz 145 655 GT. Jednostka należąca do Norwegian Cruise Line została zbudowana w 2014 r. w niemieckiej stoczni Meyer Werft. Podczas igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro w 2016 r. wycieczkowiec pełnił funkcję luksusowego hotelu dla przedstawicieli sponsorów, członków Międzynarodowej Federacji Olimpijskiej, narodowych komitetów organizacyjnych oraz innych gości. Na pokładzie statku organizowane były także konferencje oraz bankiety.

Olbrzymi wycieczkowiec pływa pod bahamską banderą głównie w rejsy z Miami na Wyspy Kanaryjskie. Zawija także do europejskich portów. Obecnie trwa 9-dniowy rejs po Bałtyku, z początkiem i końcem w Kopenhadze. Z Gdyni statek popłynie do Helsinek, Sankt Petersburga i Nynäshamn. Podróż zakończy 4 lipca w Danii. Ceny takiego rejsu zaczynają się od 899 dolarów za osobę, czyli ok. 3 400 zł.

Norwegian Getaway to drugi w kolejności statek Norwegian Cruise Line klasy Breakaway, razem z jednostką Norwegian Breakaway, która zadebiutowała w 2013 r. Ma łącznie 18 pokładów i 2 008 kabin. Na pokład zabiera 1 640 członków załogi oraz 4 028 pasażerów, dla których przygotowano liczne atrakcje. To m.in.: 22 bary i salony oraz 26 różnych lokali gastronomicznych, z których 6 jest dostępnych bez dodatkowych opłat, sklepy, teatr, galeria, kasyno, ogromny park linowy, ściana wspinaczkowa, klatka linowa ze zjeżdżalną oraz wąskie platformy wychodzące kilka metrów poza obręb statku. Znajdują się tam również boisko do koszykówki, pole do gry w minigolfa i bieżnia. Na statku przez całą dobę działa także centrum medyczne.

Koszt budowy Norwegian Getaway to 840 milionów dolarów.

Pamiątka z Gdyni

Wieczorem w Alei Statków Pasażerskich na Nabrzeżu Pomorskim odsłonięto pamiątkową tablicę Norwegian Getaway. To już druga wizyta tego wycieczkowca w Porcie Gdynia. Po raz pierwszy w historii statek zawinął tam w 2017 r.

Kolejnym wycieczkowcem w Porcie Gdynia będzie AIDAmar. Ponad 250-metrowy statek pasażerski spodziewany jest 1 lipca.

W 2018 r. Port Gdynia gościł 50 dużych statków wycieczkowych, których przeciętna długość sięgała prawie 260 m. Przypłynęło na nich ponad 100 tys. pasażerów, a każdy z nich przeciętnie zostawił na Pomorzu 80 euro, co w sumie dało kwotę ok. 8 mln euro.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia prowadzi systematyczne działania na rzecz rozwoju bałtyckiej żeglugi wycieczkowej poprzez promocję portu oraz atrakcji turystycznych miasta i Pomorza. To właśnie oferta turystyczna regionu przyciąga coraz więcej turystów z całego świata. ZMPG uczestniczy także w targach branżowych, np. Sea Trade Cruise Global w Fort Lauderdale w USA, które stanowią okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

Port Gdynia od zarania dziejów Polski morskiej był portem macierzystym dla pływających pod biało-czerwoną banderą tak wspaniałych statków jak: Polonia, Kościuszko, Pułaski, Piłsudski, Sobieski, Chrobry, Jagiełło, Batory i Stefan Batory.

W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam prawie 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.