• <

Rozpoczął się 7. Międzynarodowy Kongres Morski

Dodano: 06.09.2019

Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Jak wyliczał minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, koncepcja Trójmorza to kwestie związane z budową trwałych połączeń północ-południe, infrastrukturą drogową, kolejową i wodną.

Gróbarczyk powiedział, że obecnie omawiany jest budżet połączenia Dunaj-Łaba-Odra. Jak podkreślał, to wpisuje się w projekt modernizacji polskich portów. – W zeszłym roku padł rekord, którym możemy się wszyscy chwalić, czyli przeładowane 100 mln ton. To bezwzględnie każe przygotować rozwiązania na przyszłość, dlatego rząd podjął działania w zakresie przygotowania specustawy z zakresie budowy Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i terminala kontenerowego w Świnoujściu – dodał.

Zdaniem Gróbarczyka, w kontekście połączeń północ-południe szczególnie ważny będzie świnoujski terminal kontenerowy, który da zupełnie nowe możliwości portom w Szczecinie i w Świnoujściu.

Kolejnym tematem poruszonym na Kongresie jest krajowy przemysł stoczniowy. Gróbarczyk nawiązał do kondycji Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie. – Stocznia Gryfia jest w stabilnej sytuacji. Oczywiście jeszcze wiele brakuje do tego, aby było dobrze, ale zażegnaliśmy pewne niebezpieczeństwa dotyczące właśnie słabego standingu finansowego i mam nadzieję, że ten kierunek będzie utrzymywany – powiedział.

Gróbarczyk w wystąpieniu nawiązał także do dyrektywy siarkowej, która dostosowuje prawo unijne do przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Przepisy te mówią o ograniczeniu siarki w paliwie statków pływających m.in. po Bałtyku.

– My bezwzględnie chcemy realizować właśnie w obszarze zmniejszonej ilości siarki modernizację naszej floty i tutaj należ wymienić przede wszystkim Polską Żeglugę Morską, która staje na wysokości zadania, znajduje się już w dobrej kondycji finansowej i przystępuje do nowych inwestycji. Przystąpi za chwilę do modernizacji swojej floty i realizacji tych podstawowych zleceń, o których mówimy, czyli przede wszystkim budowy ro-paxów (odmiana promu pasażersko-samochodowego – PAP) i wymiany floty – powiedział Gróbarczyk.

Premier Mateusz Morawiecki skierował list do uczestników Kongresu. Odczytał go poseł PiS Krzysztof Zaremba.

– Gospodarka morska stanowi okno na świat dla wymiany handlowej, umożliwia konkurowanie na rynkach o zlecenia stoczniowe, jest zapleczem dla energetyki wiatrowej, pozyskiwania żywności czy cennych minerałów – napisał Morawiecki. Jak dodał, „jej rozwój uwarunkowany jest dziś przede wszystkim stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych technologii, zatem działalność morska stanowi również koło zamachowe nauki innowacyjności”.

– Tegoroczny kongres jest okazją do podsumowania działań podjętych przez wszystkich uczestników aktywności morskich, a także zidentyfikowania potrzeb i wyzwań stojących przed branżą – podkreślał Morawiecki.

W trakcie oficjalnej inauguracji tegorocznej edycji Kongresu podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy portami w Szczecinie i Świnoujściu a włoskim portem Triest. Zakłada ono wspólne działania w takich obszarach, jak transport morski, ze szczególnym uwzględnieniem transportu intermodalnego, przemysł portowy, promocja i wymiana informacji. Przewidywane są wizyty studyjne specjalistów z obu portów, ukierunkowane na wymianę dobrych praktyk i wzajemnych doświadczeń. Możliwe jest także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich, które zajmą się wdrażaniem postanowień podpisanego aktu.

Do stolicy Pomorza Zachodniego na dwudniowy Kongres zjechali politycy odpowiedzialni za gospodarkę morską, transport, infrastrukturę i rozwój, a także szefowie firm i międzynarodowych organizacji skupiających branżę portową i stoczniową.

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ, w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl poinformował, że koncepcja Trójmorza umożliwia 12 państwom w tej części Europy, bardzo doświadczonej historycznie i gospodarczo w ostatnich wiekach, zaistnienie jako silny partner.

– Co ich łączy? Morze. A jak morze, to porty. Doświadczenia tych portów są podobne, jesteśmy mniej więcej na podobnych akwenach, mamy podobne procesy inwestycyjne, podobne zaległości, jeśli chodzi o infrastrukturę dostępową – powiedział Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller mówił natomiast o współpracy pomiędzy polskimi portami.

– Nie działamy konkurencyjne, nie podbieramy sobie ładunków, natomiast każdy dba o swój rozwój. Wiemy, że i tak ostatecznie nasze wyniki, Portu Gdańsk, Portu Gdynia, czy Portów Szczecin-Świnoujście, będą miały swój efekt w budżecie Skarbu Państwa – zapewnił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

W piątek uczestnicy Kongresu wezmą udział w dyskusjach w trzech panelach tematycznych: żegluga, porty i stocznie, innowacje oraz edukacja. Wśród poruszanych tematów będą kwestie paliw alternatywnych w transporcie morskim w świetle ograniczania emisji oraz przyszłość autonomicznych jednostek pływających. Planowane są także dyskusje poświęcone przemysłowi stoczniowemu, działalności portowej i branży konstrukcji stalowych.

Organizatorem Kongresu jest Fundacja Kongres Morski, która powołana została przez Polską Żeglugę Morską oraz Północną Izbę Gospodarczą. Drugim organizatorem jest Fundacja Publico Mare. Patronami honorowymi imprezy są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Portal GospodarkaMorska.pl objął wydarzenie generalnym patronatem medialnym.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.