• <

AIDAmar zakończyła sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia. W tym roku przypłynęło 118 tys. pasażerów

Dodano: 08.10.2019

54 zawinięcia, w tym cztery nieplanowane, ponad 42 tysiące członków załóg statków pasażerskich i 17% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Takimi wynikami Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamknął sezon statków pasażerskich 2019. Ostatnim wycieczkowcem, jaki w tym roku mogliśmy zobaczyć przy Nabrzeżu Francuskim, była AIDAmar. Ta ponad 250-metrowa jednostka w tym roku cumowała w Porcie Gdynia aż 16 razy.

– To był dobry sezon, jesteśmy zadowoleni. Możemy powiedzieć, że to był czwarty, kolejny rok wzrostu liczby pasażerów, którzy odwiedzili nasz port. 118 tys. to jest liczba pasażerów, która do nas zawitała. I myślę, że mamy perspektywę na dalsze wzrosty – mówi Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG ds. finansów i zarządzania finansami.

W tym roku sezon statków pasażerskich trwał w Porcie Gdynia od 24 kwietnia do 7 października. Wycieczkowce cumowały w porcie średnio 9 godzin i 36 minut. Ich średnia długość to ponad 264 m. Aż 52 jednostki, które zawinęły w tym roku do gdyńskiego portu, miały ponad 200 m długości.

Na pokładach wycieczkowców w 2019 r. przypłynęło dokładnie 117 913 pasażerów. Każdy z nich zostawił w regionie ok. 80 euro, co zasiliło gospodarkę regionu kwotą prawie 40 mln zł. Zagranicznych turystów przyciąga przede wszystkim atrakcyjność Pomorza.

– Są takie wycieczki, które od wielu lat cieszą się bardzo duża popularnością i nadal są one na topie. To m.in. wizyta w Muzeum Zamkowym w Malborku, czy trasa wiodąca na Kaszuby lub też na Półwysep Helski. Coraz częściej pojawiają się od gości, którzy wiedzą, że będą w Gdyni i chcieliby spędzić ciekawie czas, zapytania bardzo skonkretyzowane, o tematy np. kulinarne, związane z wycieczką rowerową czy z grą w golfa – mówi Magdalena Węgrowicz, zastępca dyrektora Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Jednostkami, które pojawiły się w tym sezonie w Porcie Gdynia po raz pierwszy, były: Norwegian Spirit, Vasco da Gama, AIDAmar, Viking Juiter i Norwegian Pearl. Przy Nabrzeżu Francuskim dwa razy zacumował także najdłuższy wycieczkowiec w historii polskich portów: Norwegian Getaway (325,7 m długości; zawinięcia 27 czerwca i 20 sierpnia). 24 maja i 3 września natomiast Port Gdynia gościł piękny, elegancki i luksusowy statek Queen Victoria.

Armatorzy, którzy zawijają do Portu Gdynia, coraz częściej kładą nacisk nie tylko na ofertę rozrywkową, ale także na ekologiczne postawy. Na wycieczkowcu Costa Pacifica na przykład (dwa zawinięcia do Portu Gdynia w sezonie 2019), racjonalnie dba się o produkty spożywcze. Zgodnie z ideą „zero food waste”, świeże, niewykorzystane porcje żywności trafiają do osób potrzebujących.

– Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o otoczenie to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Tylko reagując w sposób elastyczny, jesteśmy w stanie zrobić więcej niż zakładaliśmy. Oferując usługę regularnego bunkrowania, znacznie wcześniej niż wynika to z norm unijnych wysłaliśmy sygnał do naszego bliższego i dalszego otoczenia, że idea zrównoważonego rozwoju nie jest nam obca – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Dodał, że statki pasażerskie zawijające do Portu Gdynia coraz częściej wyposażone są w tzw. mokre hybrydowe skrubery, czyli system oczyszczania, w którym spaliny wprowadzane są do rozpylonej chmury wody pochłaniającej cząsteczki siarki.

Nowości 2020 w Porcie Gdynia

Na przyszły sezon statków pasażerskich Zarząd Morskiego Portu Gdynia przygotował kilka nowości.

– 51 zawinięć. Dwukrotnie pobijemy rekord najdłuższego statku pasażerskiego, jaki wpłynął do naszego portu, bo w przyszłym roku spodziewamy się dwóch statków dłuższych niż dotychczasowy rekordzista, czyli Norwegian Getaway. A ponadto będziemy mieli statek wycieczkowy pod marką Disneya, tego Disneya, którego wszyscy rozpoznają zapewne z bajek i filmów – zapowiada Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wycieczkowiec Disney Magic spodziewany jest w Porcie Gdynia 29 lipca przyszłego roku. Będzie to jego czwarty przystanek na trasie 11-dniowego rejsu rozpoczynającego się w Dover, a kończącego w Kopenhadze. Rekordowy 333,3-metrowy MSC Splendida zawinie tam natomiast 15 września 2020 r. Sezon statków pasażerskich 2020 potrwa od 22 kwietnia do 27 października.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia prowadzi systematyczne działania na rzecz rozwoju bałtyckiej żeglugi wycieczkowej poprzez promocję portu oraz atrakcji turystycznych miasta i Pomorza. To właśnie oferta turystyczna regionu przyciąga coraz więcej turystów z całego świata. ZMPG uczestniczy także w targach branżowych, np. Sea Trade Cruise Global w Fort Lauderdale w USA, które stanowią okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

Port Gdynia od zarania dziejów Polski morskiej był portem macierzystym dla pływających pod biało-czerwoną banderą tak wspaniałych statków jak: Polonia, Kościuszko, Pułaski, Piłsudski, Sobieski, Chrobry, Jagiełło, Batory i Stefan Batory.

W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam prawie 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.