• <

Inwestycje PKP PLK zwiększą dostępność i przepustowość towarową Portu Gdańsk

Dodano: 09.03.2020
PKP PLK SA prowadzi inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji trakcji kojejowej w ciągustacji Gdańsk-Główny, Gdańsk Port Północny oraz  Gdańsk Kanał Kaszubski
PKP PLK S.A prowadzi inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji trakcji kolejowej w ciągu stacji Gdańsk-Główny, Gdańsk Port Północny oraz  Gdańsk Kanał Kaszubski, które znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Do Portu Gdańsk pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Łączna wartość inwestycji to 932 mln złotych, z dofinansowaniem 40 procent z Funduszy Unijnych - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”.
 
"Inwestycja ta ma na celu zwiększenie przepustowości aktualnej wymiany towarowej o ok. 50%. Długość dwóch inwestycji, które prowadzi spółka PKP PLK  wynosi 70 km. Drugą inwestycją jest ta prowadzona przez Port Wewnętrzny przy stacji Gdańsk-Towarowa (...) Zakończenie inwestycji jest dwuetapowe: na linii Gdańsk Główny - Gdańsk Kanał Kaszubski rozbudowa trakcji i torów kolejowych ma zakończyć się w lutym 2021 roku, a w przypadku połączenia Gdańsk Główny - Gdańsk Port Północny - w grudniu 2022 roku" - mówi Michał Stupak, Menedżer Klienta w Porcie Gdańsk. "Inwestycja jest prowadzona w ramach linii 226" - dodaje.
 
Na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, co pozwoli na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7200 betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m. in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych.

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa  budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą nowe urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów.  Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. Przygotowane  są materiały na kolejne prace. Na placu budowy zgromadzono m.in. ponad 56 tys. ton tłucznia, 57 tys. ton piasku, prawie 18 tys. metrów nowych szyn oraz ponad 45 tys. podkładów.

Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” obejmuje również przebudowę 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Przebudowane będą również obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Port Gdańsk w 2019 przeładował ponad 52 mln ton ładunków. W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.