9 grudnia tego roku w gdyńskim zakładzie produkcyjnym stoczni Karstenses zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Havskjer(M-400-A) o numerze budowy 451.
Przy przemieszczaniu jednostki do miejsca docelowego użyto półzanurzalnego barko-pontonu Tronds Barge 30 oraz platformy wielokołowej do ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (SPMT). Przy pomocy tego sprzętu Havsjerk został przeholowany z nabrzeża Indyjskiego do nabrzeża Rumuńskiego, gdzie przeprowadzono wodowanie.
Trawler-sejner został zamówiony w Karstensensa Shipyard w 2018 roku przez armatora Havsjer AS. Jego wartość kontraktowa wynosi ok. 300 mln koron norweskich. Termin przekazania jednostki do eksploatacji wyznaczono na luty 2020 roku. Pondato stocznia ma w swoim kalendarzu 15 zamówień na jednostki służące do połowów.
Napęd główny trawlera-sejnera oparty jest na przekładni elektrycznej. Składa się z silnika o mocy ok. 6000 kW oraz mechanicznej przekładni dwu-prędkościowej.
Parametry Havskjer(M-400-A):
długość całkowita - 80 metrów
szerokość konstrukcyjna - 16 metrów
wysokość do pokładu górnego - 11,5 metra
stery strumieniowe - 2 × 1300 kW
system RSW - 2 × 1400 kW
system próżniowy - 4 × 66 kW/ zbiorniki 2 × 4200 l