• <

Wodowanie statku rybackiego w stoczni Safe

Dodano: 19.03.2020
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.

Operacja wodowania trwała dwa dni. Najpierw jednostka została nasunięta na ponton, na którym przeholowano ją do doku pływającego a następnie statek zwodowano i wyholowano z doku.

Jak mówił nam Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe: "To statek rybacki zbudowany dla armatora norweskiego aż zza koła podbiegunowego, czyli daleko na północy. Jest to statek o ładnej sylwetce, nowoczesny, naprawdę bardzo bogato wyposażony, bo zarówno w urządzenia połowowe, jak i przetwórcze. To taka najwyższa półka w tej grupie statków".

Umowa na budowę jednostki została podpisana 16 grudnia 2018 roku. Za projekt odpowiada biuro projektowe Naval Consult AS.

Nowoczesna jednostka o długości 28 m i szerokości 10 m otrzyma imię MS Slettenberg. Statek będzie operował m.in. na północy Norwegii, na Morzu Barentsa oraz w okolicach Svalbardu. Do połowów został przystosowany m.in. za pomocą włoków dennych.

MS Slettenberg to kolejna w pełni wyposażona jednostka na własne konto stoczni Safe.

– Firma Safe na własne konto wykonała wcześniej serię statków kompletnie wyposażonych do obsługi farm łososiowych dla odbiorców norweskich, natomiast wykonywaliśmy też statki kompletnie wyposażone dla innych odbiorców, ale w kooperacji ze stocznią kontraktującą i biurami projektowymi z zagranicy. I takimi chyba najbardziej spektakularnymi naszymi dokonaniami były specjalistyczne holowniki o napędzie hybrydowym, swego czasu uznane za najnowocześniejsze na świecie. Projektantem było kanadyjskie biuro, a stocznią kontraktującą stocznia Damen z Holandii, ale statek był budowany „pod klucz”, łącznie z próbami morskimi i stąd wypłynął już do obsługi, do armatora. Natomiast podobny holownik, ale bez napędu hybrydowego, został wybudowany tu również „pod klucz” i obsługuje najnowszy lotniskowiec angielski Queen Elizabeth, gdzie jest holownikiem czołowym do obsługi tego lotniskowca w portach – mówił Siemaszko.

Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.

MS Slettenberg w liczbach

długość całkowita: 27,97 m
szerokość konstrukcyjna: 10,00 m
wysokość boczna - 4,141 m
armator: Granli Fiskeri AS
stocznia: Safe Co. Ltd
zamówienie - 16.12.2018
planowany termin przekazania do eksploatacji - sierpień/wrzesień 2020
tonaż pojemnościowy brutto - 451
pojemność ładowni: 280 m3
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.