• <

W Gdańsku rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. To już 20. edycja

Dodano: 10.09.2019

Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.

– Jest mi ogromnie miło powitać państwa na 20. jubileuszowych targach morskich BALTEXPO. Zrealizowanie tej imprezy nie byłoby możliwe bez współpracy z czołowymi firmami, ekspertami, którzy dzisiaj tutaj są wśród nas – mówi Grażyna Ewa Karłowska, prezes Zarządu Targów Warszawskich.

Poinformowała, że od 2020 r. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO będą odbywały się co roku.

„Dzisiaj u progu czwartej dekady wolności Polska podejmuje intensywne działania, aby, mówiąc obrazowo, jak najszybciej wyjść w morze. Przed nami nowe horyzonty rozwoju: polskiego przemysłu stoczniowego, tak cywilnego, jak i wojskowego, naszej gospodarki portowej, rybołówstwa i dalekomorskiej floty handlowej, innowacyjnych technik ochrony ekosystemu morskiego, a także w dziedzinie kształcenia profesjonalnych kadr zawodowych i naukowych, które zasilą kolejne pokolenia polskich ludzi morza” – napisał w liście Prezydent RP Andrzej Duda. Odczytał go doradca prezydenta RP Piotr Karczewski.

„Mamy ambitne plany, takie jak planowana inwestycja w postaci Portu Centralnego w Gdańsku. Przyczyni się ona do pełnego wykorzystania potencjału polskiej gospodarki, przybliży dostęp do rynków zbytu. Ułatwi optymalizację działań biznesowych i wniesie istotny wkład w tworzenie konkurencyjności tego miejsca. Chcemy, aby Gdańsk stał się centrum logistyki portowo-morskiej w całej Europie Środkowowschodniej” – napisał w liście Premier RP Mateusz Morawiecki, odczytanym przez wiceministra kultury i dziedzictwa narodowego Jarosława Sellina.

– W końcu dostrzeżono, jak ważną gałęzią gospodarki jest gospodarka morska. Państwo nigdy nie mieliście wątpliwości, my, myśląc o gospodarce morskiej i mieszkając na Wybrzeżu, mamy tę świadomość, ale nie zawsze w głębi kraju, czy w innych państwach. I musimy o tej wartości mówić – powiedziała podczas uroczystego otwarcia targów BALTEXPO Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka na Sejm RP, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

„W 2018 r. padł absolutny i historyczny rekord ponad 100 mln t przeładunków w polskich portach morskich. To z kolei przełożyło się także na rekordowy dochód budżetu państwa, bowiem należności celno-podatkowe z polskich portów wyniosły w ubiegłym roku 40,6 mld zł. Dynamika rozwoju tej branży na podstawie statystyk z pierwszego półrocza bieżącego roku wskazuje, że rekordy te znowu zostaną pobite” – napisał w liście do uczestników BALTEXPO minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Odczytała go Katarzyna Krzywda, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej w MGMiŻŚ.

Podczas uroczystego otwarcia targów tradycyjnie przyznano „Złote Kotwice”. To nagrody dla wiodących podmiotów i osób związanych z branżą morską. Kapituła konkursu, w skład której wchodzą eksperci gospodarki morskiej i przemysłu okrętowego, przyznaje „Złote Kotwice” w kategoriach: „Produkt”, „Usługa” oraz „Osobowość Roku Gospodarki Morskiej”. W tym roku Złotą Kotwicę w kategorii „Produkt” otrzymała stocznia Remontowa Shipbuilding za dwa promy pasażersko-samochodowe o napędzie hybrydowym. Mowa o nowoczesnych jednostkach dla brytyjskiego armatora Transport for London. Zamówione przez Anglików promy są najbardziej ekologiczne na Tamizie. Zabierają na pokład 150 pasażerów i 45 samochodów osobowych. Jednostki pływają między dzielnicami Woolwich i North Woolwich.

Złota Kotwica w kategorii „Usługa” powędrowała do Gdańskiej Stoczni REMONTOWA za przebudowę platformy Petrobaltic i statku Sylur. Platforma w gdańskiej stoczni została przekształcona w Morskie Centrum Produkcyjne. „Kluczową dla całego przedsięwzięcia była operacja nasuwania i montażu na pokładzie platformy czterech potężnych modułów o wadze kilkuset ton każdy – systemu separacji ropy naftowej, systemu sprężania i eksportu gazu, systemu zatłaczania wody do złoża oraz systemu energetycznego, którego sercem jest turbogenerator wykorzystujący odseparowany gaz jako paliwo do zasilania platformy. Kolejnym elementem był montaż podpory pod moduł mieszkalny oraz spalarki gazów, czyli flary. Następnie kanałem portowym, przy użyciu barek, z ogromną precyzją przetransportowano moduł mieszkalny z lądowiskiem dla śmigłowców o wadze ok. 550 ton. Równie skomplikowaną operacją było posadowienie potem modułu na platformie.

Po niespełna dwóch latach intensywnych prac w zakresie kompletności mechanicznej realizowanych przez spółkę wraz ze stocznią oraz testowaniu i przygotowaniu do rozruchów systemów ogólnookrętowych i produkcyjnych, jednostka przygotowywana jest do opuszczenia Gdańskiej Stoczni REMONTOWA S.A.” – informował kilka dni temu w komunikacie LOTOS Petrobaltic.

Sylur natomiast to zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego. Po modernizacji może pełnić rolę jednostki serwisowej, ratowniczej, badawczej lub specjalistycznej – nie tylko przy pracach związanych z obsługą platform na Bałtyku, ale również przy instalacjach hydrotechnicznych takich, jak rurociągi czy farmy wiatrowe. Sylur został zbudowany w 2003 roku w norweskiej stoczni Simek, ma 71,9 m długości, 16,03 m szerokości, a jego zanurzenie (z ładunkiem) wynosi 5,91 m. Nośność jednostki to 3 292 t.

W kategorii „Osobowość Roku” Złotą Kotwicę otrzymał Zygmunt Choreń, jeden z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Na swoim koncie ma on kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: Aleksander von Hunboldt, Fryderyk Chopin, Royal Clipper, Mir, Dar Młodzieży i Flying Clipper.

– Trzeba trzymać dobre stosunki ze wszystkimi sąsiadami dookoła i to jest droga do rozwoju naszego kraju. Za wyróżnienie dziękuję ogromnie – powiedział podczas odbierania nagrody Zygmunt Choreń, konstruktor żaglowców.

W tym roku kapituła konkursu przyznała także wyróżnienie dla Marine Technology za HydroDron. To autonomiczna/zdalnie sterowana pływająca platforma dedykowana pomiarom hydrograficznym na akwenach ograniczonych. Cechuje się mobilnością, tj. istnieje możliwość przewożenia jej w rejon misji na przyczepie samochodowej bądź na większej jednostce nawodnej – statku bazie, i wodowania z przyczepy z plaży, brzegu, nabrzeża, pomostu lub ze statku bazy. HydroDron może pracować na akwenach niedostępnych lub trudno dostępnych dla większych jednostek załogowych, których użycie może być niemożliwe bądź nieopłacalne. Takie zastosowanie jest szczególnie istotne na śródlądowych drogach wodnych w tym na Wiśle i Odrze, których znaczenie, wobec dążeń do przenoszenia ładunków z dróg i autostrad na drogi wodne, jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej.

HydroDron jest bezzałogowym katamaranem z lekkiego trwałego tworzywa, o układzie dwukadłubowym (4m dł. i 2m szer.) oraz o niewielkim zanurzeniu: od 20 cm w części dziobowej do 50 cm w części rufowej – silnikowej, wyposażonym w dwa silniki elektryczne pracujące niezależnie od siebie Torqeedo Cruise 4.0 RL o mocy 4 kW każdy, które zapewniają odpowiednią prędkość i manewrowość, w tym prędkość maksymalną ponad 10 węzłów.

Unijne pieniądze dla Portu Gdynia


Podczas ceremonii otwarcia targów podpisano umowę pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Zarządem Morskiego Portu Gdynia na dofinansowanie projektu „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja.

– Chcemy jak najbardziej dbać o dostęp od strony lądu do Portu Gdynia, w związku z tym jest to element realizacji dostępu kolejowego do Portu Gdynia, tak żeby umożliwić większy potencjał przeładunkowy, szczególnie w obszarze terminali kontenerowych. Jest to również ukłon w kierunku ochrony środowiska. Elektryfikacja linii spowoduje, że dzisiejsze lokomotywy spalinowe zastąpimy manewrowymi lokomotywami napędzanymi na prąd – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt został dofinansowany w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

– Przy tym projekcie mamy dofinansowanie blisko 20 mln zł przy całym projekcie, który jest wart blisko 70 mln zł – mówi Joanna Lech z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Prace wykona konsorcjum firm Colas Rail (lider konsorcjum) z Gdańska i Colas Rail S.A.S. (partner konsorcjum) z Maisons-Laffitte we Francji. Koszt ich realizacji wynosi nieco ponad 65,5 mln zł.

Wśród zadań, jakie przewiduje umowa, są m.in. przebudowa części układu torowego z wybudowaniem dodatkowego toru, regulacją rozjazdu i kompleksową wymianą istniejącej nawierzchni torowej. Przebudowana ma zostać także nawierzchnia drogowa, a część jednego z torów zostanie zabudowana płytami betonowymi. Powstaną sieć trakcyjna nad wszystkimi torami i system sterowania ruchem kolejowym.

Umowa zakłada też wykonanie dodatkowych prac polegających na przebudowie sytemu odwodnienia układu torowego i jego oświetlenia, budowie ogrodzenia układu torowego wraz z bramą kolejową, budowie systemu elektrycznego ogrzewania rozjazdów i systemu dozoru kamerowego wraz z siecią telekomunikacyjną.

Targi i konferencje

Pierwszego dnia BALTEXPO odbyła się debata otwarcia: „Przemysł stoczniowy i porty: Jaka rola dla państwa”. Podczas niej rozmawiano o roli Funduszu Rozwoju Spółek w rewitalizacji (restrukturyzacji i wsparciu kapitałowym) państwowej części polskiego przemysłu stoczniowego i w odnowie floty polskich państwowych armatorów. Omówiono także zaangażowanie w pomoc dla producentów jednostek pływających w dobie światowej dekoniunktury w budownictwie okrętowym, jak również wspieranie sektora okrętowego poprzez finansowanie prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nowych technologii okrętowych. Uczestnicy debaty omawiali również wielkie inwestycje infrastrukturalne i plany ekspansji polskich portów jako szanse na rozwój regionów nadmorskich i gospodarki kraju.

Obecny na debacie Tomasz Slaboszowski, wiceminister finansów i zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej, powiedział, że tempo odpraw celnych w polskich portach porównywalne jest do krajów zachodnich. – Chcemy to usprawnić. KAS ma ułatwiać, nie przeszkadzać – powiedział.

Katarzyna Krzywda, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej w MGMiŻŚ, podkreśliła natomiast, że otwieranie klas zawodowych to bardzo dobry krok. Powiedziała, że MGMiŻŚ organizuje spotkania z nauczycielami, na których przedstawiana jest branża morska i jej zapotrzebowanie. Dodała, że takie spotkania cieszą się dużym zainteresowaniem.

Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przedstawił zaś działanie systemu GBAS-RTK – czyli bardzo precyzyjnej nawigacji. – Jest on w stanie wskazać pozycję statków do kilkunastu milimetrów, a wkrótce będzie rozbudowywany o kolejne moduły – powiedział Meller.

Oprócz debaty otwarcia, w poniedziałek odbyły się także: Debata XX edycji BALTEXPO „Dwadzieścia razy dookoła BALTEXPO – debata premierów”; konferencja „Nowy Jedwabny Szlak – szansa czy zagrożenie dla polskich portów?”; seminarium informacyjne PARP „Granty norweskie dla branży morskiej – finansowanie inwestycji”; oraz konferencja pt. „Okręt nawodny nowego typu”.

Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO są dostępne dla zwiedzających w dniach 9-11 września 2019 r. w godzinach 10:00-17:00.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.