• <

Zobacz, jak powstaje publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia

Dodano: 02.07.2019

Nowoczesny publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia coraz bliżej. Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowlanej Doraco, która jest głównym wykonawcą projektu, obecnie kończą się prace rozbiórkowe, głównie w części lądowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków.

– W najbliższym czasie rozpoczniemy prace kafarowe w części hydrotechnicznej, wodnej, taką dosyć spektakularną pracę z ciężkim sprzętem pływającym. Obecnie, oprócz prac rozbiórkowych, prowadzimy także prace związane z montażem instalacji podziemnych na placach terminalu, chodzi o kanalizację, instalacje teletechniczne, elektrykę. Mamy zakończone fundamentowanie budynków znajdujących się na terenie terminalu, czyli samego budynku dworca oraz magazynu – wymienia Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowanej Doraco.

Nowoczesny terminal promowy powstaje w centralnym punkcie Portu Wschodniego, od strony lądu przy skrzyżowaniu głównych arterii: ulic Polskiej i Chrzanowskiego, łączących się na Rondzie Karlskrona, a od strony wody – przy IV Basenie im. Marszałka Piłsudskiego – przy Nabrzeżach Polskim i Fińskim, które są obecnie przebudowywane.

– Będziemy mogli przyjmować statki dużo większe niż dotychczas, o blisko 1/3, bo do ok. 240 m długości. Ponadto na terminalu będzie możliwość przeładowywania towarów bezpośrednio na kolej, dlatego, że powstaną tam elementy takiego terminalu, nazwijmy to, intermodalnego, z racji poprowadzonych torów kolejowych. Druga sprawa, będzie tam bardzo nowoczesny budynek przeznaczony do obsługi pasażerów. Jednym z bardzo istotnych elementów dla ruchu kołowego w Gdyni będzie przebudowa części rozwiązań drogowych, które w tym rejonie funkcjonują, czyli krótko rzecz ujmując – dobudowanie dodatkowego pasa drogowego, który ułatwi nam wyprowadzenie ruchu generowanego przez promy – mówił w kwietniu tego roku podczas konferencji otwierającej projekt budowy terminalu Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Dostępność komunikacyjna do nowego terminalu zostanie zapewniona od strony południowej, za pomocą zjazdów z ul. Polskiej. Terminal zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez ulice: Polską, Janka Wiśniewskiego, oraz Trasę Kwiatkowskiego, Obwodnicę Trójmiasta i Autostradę A1.

Nowy terminal nie tylko umożliwi obsługę dłuższych statków, ale także zwiększy częstotliwość ich zawijania do portu oraz będzie otwarty na większą niż obecnie liczbę operatorów, co zwiększy jego konkurencyjność. Inwestycja zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym.

Przed budynkiem powstaną perony dla pasażerów do obsługi komunikacji publicznej i place postojowe, w tym m.in. miejsca postojowe dla taksówek, autokarów, autobusów komunikacji miejskiej oraz dozoru prywatnego.

– Prawie równe dwa lata zostały nam na zakończenie budowy. Na dzisiaj harmonogram wydaje się być dotrzymany, nie ma żadnych zagrożeń względem wykonania prac – zapewnia Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowanej Doraco.

Szacowany koszt inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia to ok. 290 mln zł, z czego ok. 117 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakończenie realizacji robót budowlanych planuje się w połowie 2021 roku, a rozliczenie projektu do końca 2021 r.

W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam prawie 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.