• <

W stoczni Safe zwodowano specjalistyczny holownik z serii Shoalbuster

Dodano: 21.05.2020
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.

Do wodowania holownika wykorzystane zostały dwa pływające dźwigi: Conrad Consul i Maja. Znajdująca się na nabrzeżu stoczni Safe jednostka została najpierw nasunięta na barkoponton. Następnie oba dźwigi podniosły ją i opuściły na wodę. Conrad Consul to największy w Polsce dźwig pływający. Jego właścicielem jest gdańska stocznia Marine Projects. Dźwig ma 44,82 m długości, 21 m szerokości oraz 2 m zanurzenia. Jego wysokość boczna to 3,7 m, a maksymalny udźwig – 400 t. Maja natomiast należy do Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Pływający dźwig ma 55,49 m długości, 25,02 m szerokości oraz 2,85 m zanurzenia. Jego ramię obraca się o 360°, hak główny ma udźwig 330 t, a hak pomocniczy – 100 t.

Holownik z serii Shoalbuster 3514 o numerze budowy YN 571798 otrzyma nazwę Brutus. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas. Dokumentacja robocza wykonana została przez biuro projektowe Safe na podstawie dokumentacji technicznej otrzymanej od stoczni Damen.

Jak czytamy na stronie Damen: "Shoalbuster 3514 SD będzie jednym z największych i najbardziej wyrafinowanych w naszej ofercie, spełniając jednocześnie wymogi IMO Tier 3. Wszechstronna jednostka o długości 35 metrów i szerokości 14 metrów o zanurzeniu 2,7 m (przy pełnej pojemności zbiornika) i 2,4 m (przy 50%), będzie w stanie operować na wodach niedostępnych dla statków o podobnej wielkości. Przy swoim uciągu na palu ponad 60 T, będzie jednocześnie potężnym i skutecznym narzędziem do holowania. Wśród innych zadań, do których będzie mogła zostać zatrudniona nowa jednostka, wymienić należy chociażby prace przygotowawcze przed operacjami kładzenia podmorskich kabli i wsparcie przy pogłębianiu".

Na pokładzie znajdzie się 12 kabin dla 6-7 stałych członków załogi i 13-14 dodatkowych pracowników.

Na początku czerwca Brutus zostanie przeholowany do Damen Shipyards Hardinxveld, gdzie odbędzie się końcowe wyposażenie i próby rozruchowe.

Statek trafi do holenderskiego przedsiębiorstwa Herman Senior b.v., operatora holowników i specjalistycznych jednostek dedykowanych przemysłowi offshore. Jak komentuje Jack van Dodewaard, dyrektor zarządzający Herman Sr.:"Nowa jednostka zwiększy nasz zakres usług i zapewni naszym klientom większą elastyczność. Nabywając statek o tak niskim zanurzeniu wypełnimy lukę na rynku. Jednocześnie, Brutus będzie bardzo oszczędny pod względem zużycia paliwa".

Więcej na temat zwodowanej w gdańskiej stoczni jednostki TUTAJ.

Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.