Na Oceanie Atlantyckim u brzegów Portugalii znajduje się około 250 wraków statków, które w chwili zatopienia transportowały cenne przedmioty, wynika z badania prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Nowego w Lizbonie.
Jak przekazał portugalskim mediom Alexandre Machado, pracownik działającego na tej uczelni Instytutu Historii, Terytoriów i Wspólnot, udało się ustalić orientacyjne miejsca ich zatonięcia. Badacze przeprowadzili analizę dokumentów historycznych, która objęła wspomnienia i relacje świadków współczesnych katastrofom morskim u brzegów Portugalii kontynentalnej, a także jej dwóch archipelagów – Madery i Azorów.
Kierujący badaniem historyk wyjaśnił, że analizę prowadzono na podstawie stworzonej bazy danych wraków zalegających na dnie Atlantyku u brzegów Portugalii. Spis ten, jak dodał, liczy łącznie 8620 okrętów.
Około 7500 zatopionych wraków znajduje się u brzegów Portugalii kontynentalnej, około 1000 w rejonie Azorów oraz 120 u brzegów archipelagu Madery.
Machado wyjaśnił, że najstarsze statki, które zostały uwzględnione na liście wraków przez Uniwersytet Nowy w Lizbonie, to jednostki, które zatonęły po 1500 r. Dodał, że dokumenty z początku XVI w. są najstarszymi, z których korzystano przy sporządzeniu spisu zatopionych u brzegów Portugalii jednostek pływających.
Według Machado jednym z najstarszych jest hiszpański statek Nuestra Senora del Rosario zbudowany w 1589 r. Portugalski historyk twierdzi, że zgodnie z dokumentacją podczas ostatniego rejsu zakończonego u brzegów portugalskiej miejscowości Troia na pokładzie tej jednostki znajdowało się 22 tony złota i srebra.
Historyk wyjaśnił, że część lokalizacji zatopionych okrętów potwierdził osobiście podczas nurkowania.
Zastrzegł, że znalezienie cennych przedmiotów w miejscu zalegających wraków utrudnia jednak fakt, że w ciągu stuleci zostały one przysypane zalegającym na dnie oceanu piaskiem.
Z Lizbony Marcin Zatyka
zat/ agt/
fot. Depositphotos
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym