Radni szkockiego archipelagu Orkadów przyjęli we wtorek wniosek o zbadanie alternatywnych form ustrojowych, co ma być odpowiedzią na frustrację związaną z ich niedofinansowaniem i niemożnością wykorzystania potencjału wysp.
Złożony przez szefa rady Jamesa Stockana wniosek, w którym wspomniał on m.in. o zbadaniu "nordyckich powiązań", zaowocował medialnymi spekulacjami, że Orkady mogłyby odłączyć się od Wielkiej Brytanii i przejść pod zwierzchnictwo Norwegii. Liczące 22,5 tys. mieszkańców Orkady, zanim w 1472 r. zostały częścią Szkocji, znajdowały się pod kontrolą norweską i duńską.
Przyjęty stosunkiem głosów 15:6 wniosek oznacza, że urzędnicy zostali poproszeni o zbadanie i przedstawienie raportu dla władz archipelagu na temat potencjalnych opcji ustrojowych. Wśród nich mają być status dependencji korony brytyjskiej, jaki mają Wyspy Normandzkie czy Wyspa Man, status terytorium zamorskiego, jakim są np. Falklandy, a także faktycznie zbadanie "nordyckich powiązań", choć przed głosowaniem Stockan wyjaśnił, że we wniosku nie chodzi o przyłączenie się do Norwegii.
"Nadszedł czas, aby rząd potraktował nas poważnie i nadszedł czas, abyśmy przyjrzeli się wszystkim opcjom, które mamy. Istnieje znacznie większy zestaw opcji - możemy nawet otrzymać nasze pieniądze bezpośrednio ze skarbu państwa w Londynie i zadbać o własną przyszłość" - wyjaśniał.
W poniedziałek rzecznik brytyjskiego premiera Rishiego Sunaka odrzucił sugestie, że Orkady - obecnie będące jedną z 32 jednostek administracyjnych Szkocji - mogłyby rozluźnić swoje związki z resztą kraju. Wyjaśnił, że nie ma mechanizmu pozwalającego jakiejkolwiek części terytorium Zjednoczonego Królestwa stać się dependencją korony lub terytorium zamorskim. Dodał, że stanowisko brytyjskiego rządu jest takie, że kraj jest silniejszy, gdy jest razem.
Z Londynu Bartłomiej Niedziński
bjn/ zm/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych