Prezydent Chile potwierdził w piątek roszczenia jego kraju do wód u południowych wybrzeży Argentyny. Buenos Aires twierdzi, że są one bezpodstawne i naruszają traktaty międzynarodowe.
W zeszłym tygodniu Chile oficjalnie wysunęło roszczenia do 5000 kilometrów kwadratowych szelfu kontynentalnego w Cieśninie Drake'a między Przylądkiem Horn i Południowymi Szetlandami na Antarktydzie. Prezydent Chile Sebastian Pinera wczoraj oświadczył, że jest to „uzasadnione” i „zgodne z prawem międzynarodowym”. – Jak mamy to rozwiązać ? Jak kraje, które działają mądrze i rozważnie, z dialogiem i porozumieniami – mówił.
Na zeszłotygodniowe roszczenia Argentyna odpowiadała oskarżając Chile o pogwałcenie traktatu pokojowego z 1984 roku, który zakończył konflikt o wyspy na południowym krańcu kontynentu. Buenos Aires poinformowało, że Chile nie zakwestionowało argentyńskich roszczeń do tego obszaru w oświadczeniu do Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza w 2009 roku.
– Nasze stanowisko jest jasne. Nie ma o czym dyskutować – powiedział Daniel Filmus, argentyński sekretarz ds. Antarktydy, południowego Atlantyku i Las Malvinas. Dodał, że Argentyna będzie szukała pomocy w ONZ.
Agencja Reuters przypomniała, że spór o tereny wraca w newralgicznym dla obu krajów momencie: zarówno w Chile, jak i w Argentynie zbliżają się wybory, oba kraje walczą z pandemią i recesją. Dodatkowo Chile zmaga się z protestami społecznymi. Agencja dodaje, że obrót wypadków jest też uważnie obserwowany przez Wielką Brytanię, ponieważ Argentyna zintensyfikowała swoje starania o odzyskanie Falklandów.
Źródło: PAP
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych