Władimir Putin podczas oficjalnego spotkania rządowego nadał priorytet budowie Murmańskiego Hubu Transportowego. Ma on być dokończony tak szybko, jak to możliwe.
Nikołaj Patruszew, sekretarz Rady Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, poinformował Putina, że w związku z akcesem Finlandii i Szwecji do NATO, Morze Bałtyckie staje się morzem wewnętrznym sojuszu. Tym samym zachodzi konieczność położenia większego nacisku na transport towarów przez Murmańsk, który jest jedynym całorocznym, wolnym od lodu portem w europejskiej części Rosji z bezpośrednim dostępem do północnej części Atlantyku. Według Patruszewa, znaczenie Murmańska ma być „jak w latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej”, czyli II wojny światowej.
Idea budowy Murmańskiego Hubu Transportowego nie jest nowa, co więcej – część prac rozpoczęła się już nawet dekadę temu. Powstaje już 46-kilometrowa linia kolejowa, która ma łączyć magazyny przeładunkowe w pobliżu nabrzeży wzdłuż Zatoki Kolskiej. Powoli postępuje także budowa portu w pobliskiej Ławnie. Cała inwestycja posuwa się jednak do przodu w ślimaczym tempie i zmaga z problemami. Przed dwoma laty prace stanęły po tym, jak Ministerstwo Transportu rozwiązało umowę z wykonawcą. Nowy wykonawca przystąpił do działania już w zmienionym zakresie – odłożono m.in. budowę terminala węglowego z powodu słabnącego zainteresowania rosyjskimi surowcami.
Putinowi i jego otoczeniu zależy jednak na tym, żeby Murmański Hub Transportowy powstał jak najszybciej, nawet jeśli miałoby się to odbyć w okrojonej wersji. Placówka miałaby obsługiwać przeładunki kontenerowe, ale także nawozów i metali.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?