W Warszawie odbyło się, 8 lipca, posiedzenie Prezydium Sejmowej Komisji Obrony Narodowej z delegacją z Korei Południowej. Ważnym punktem spotkanie były możliwości współpracy w ramach oferty na okręty podwodne w ramach programu „Orka” oraz transferu technologii, w tym morskich, do Polski.
W posiedzeniu brali udział m.in. posłowie Sejmu RP i przedstawiciele strony koreańskiej, z wiceprezesem Hanwha Ocean, Steve SK Jeongiem na czele. Jak przekazał na portalu Facebook poseł Andrzej Szewiński, tematami głównymi rozmów były okręty podwodne proponowane przez oferenta w ramach programu „Orka” oraz potencjalna współpraca w związku z tym, w tym transfer technologii, rozwój lokalnej produkcji i kwestia serwisowania jednostek. Omówiono też temat budowy okrętów oraz jednostek cywilnych w Polsce, z myślą o potrzebach tak kraju jak i tworzenia oferty eksportowej na inne rynki.
To już kolejne spotkanie strony polskiej i południowokoreańskiej, gdzie pojawił się temat współpracy na niwie zbrojeniowej technologicznej. W dniach 30 czerwca – 5 lipca wiceminister Aktywów Państwowych Konrad Gołota uczestniczył w delegacji rządowej, która odwiedziła Koreę Południową i Japonię. Delegacji MAP towarzyszyła Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. , której przewodniczył wiceprezes Jan J. Grabowski.
Minister @KonradGolota oraz Wicepremier @KGawkowski odbyli spotkanie z Ministrem Seok Jong-gunem – Szefem DAPA – oraz przedstawicielami największych południowokoreańskich koncernów zbrojeniowych, w tym @hyundairotemeu , @HanwhaEurope i KAI. W rozmowach uczestniczył… pic.twitter.com/oK3b2dpE9G
— Ministerstwo Aktywów Państwowych 🇵🇱 (@MAPGOVPL) July 2, 2025
Celem wizyty było pogłębienie współpracy w obszarach przemysłu obronnego, nowych technologii, sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa. W pierwszym z tych krajów goście spotkali się z Seok Jong-gun (DAPA), a także zarządami Hyundai Rotem, Hanwha Aerospace i KAI. W centrum uwagi znalazły się realizacja kontraktów dla Sił Zbrojnych RP (w tym dotyczących czołgów K2), pogłębienie strategicznej współpracy z polskim państwowym przemysłem obronnym oraz wypracowanie systemowych rozwiązań dla wyzwań we współpracy dwustronnej. Podczas spotkań roboczych z partnerami koreańskimi skupiono się na takich kwestiach jak uproszczenie procesów, zwiększeniu transferu technologii oraz wspólnych pracach badawczo-rozwojowych.
– Nasza obecność w Seulu i Tokio to wyraz determinacji polskiego rządu w umacnianiu strategicznych partnerstw technologicznych i przemysłowych. Koncentrujemy się na konkretnych rozwiązaniach, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo Polski oraz rozwój krajowego przemysłu. Polska inwestuje w Korei miliardy złotych, dlatego oczekujemy adekwatnego zaangażowania ze strony koreańskich partnerów. Przy projektach tej skali naszym celem jest budowa długofalowego, stabilnego partnerstwa gospodarczego. Po tej wizycie jesteśmy zdecydowanie bliżej osiągnięcia porozumienia w kluczowych kwestiach – powiedział wiceminister Konrad Gołota.
Resorty zapowiada, że rozmowy będą kontynuowane m.in. podczas MSPO w Kielcach, gdzie będą też obecne delegacje rządowe i przemysłowe z Korei Południowej i Japonii.
Pod koniec czerwca miało też miejsce spotkanie przedstawicieli Hanwha Ocean z dziennikarzami, które było okazją do zapoznania się z ofertą i zadawania pytań odnośnie wielu jej aspektów, szczególnie finansowania oraz tematu proponowanego też rozwiązania pomostowego dla Marynarki Wojennej, która obok nowych okrętów podwodnych miałaby otrzymać w leasing używaną jednostkę z myślą o celach operacyjnych i szkoleniowych. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście Rywalizacja o „Orkę” trwa. Koreańczycy z Hanwha Ocean wracają z nowymi informacjami o ofercie.
Rozmowy na niwie międzyrządowej pokazują znaczenie i budowanie zainteresowania strony rządowej ofertami na okręty podwodne, szczególnie że w ub. r. szef MON, Władysław Kosiniak-Kamysz przekazał, że wybór nastąpi do końca 2025 roku. Z racji na to, że minęło ponad pół roku, nie brakuje emocji wokół tego tematu, a politycy są stale o niego pytani przez dziennikarzy czy też osób ogólnie zainteresowanych tematem.
Jak dotąd delegacje MON i Agencji Uzbrojenia odwiedziły Szwecję, Włochy i Niemcy, w planach są także Hiszpania i Francja, potencjalnie też Korea Południowa (tam już miały miejsce wizyty jeszcze przed zakończeniem wstępnych konsultacji rynkowych). Przedstawiciele oferentów z tych krajów stale spotykają się z reprezentantami władz oraz przemysłu stoczniowego w Polsce. O pozyskanie kontraktu na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej starają się francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80), koreańska Hanwha Ocean (KSS-III Batch II), niemiecki TKMS (212CD), szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych