ew
Polska kontynuuje walkę z zależnością od Gazpromu - pisze w piątek rosyjski dziennik gospodarczy "Wiedomosti", komentując zawarcie przez PGNiG z firmą Cheniere Marketing International umowy długoterminowej na dostawy z USA gazu LNG.
"Jest to już drugi kontrakt PGNiG w ciągu ostatniego miesiąca na dostawy amerykańskiego LNG" - podkreśla gazeta, przypominając o październikowej umowie z Ventures Global LNG. Wymienia także dwa inne kontrakty na gaz skroplony już podpisane przez PGNiG: z katarską firmą Qatargas oraz amerykańską Centricą. Polska również "ma w rezerwie" na razie niepodpisany kontrakt na zakup LNG z amerykańską Sempra Energy - dodaje rosyjski dziennik.
Wymieniając ilości LNG zakontraktowanego już przez Polskę, ewentualną umowę z Sempra Energy, własne wydobycie w Polsce oraz dostawy gazociągiem Baltic Pipe, gazeta przyznaje, iż "teoretycznie może to pozwolić Polsce na całkowitą rezygnację z gazu rosyjskiego". Przypomina, że kontrakt z Gazpromem zakończy się w 2022 roku.
Cytowana przez dziennik ekspertka firmy Vygon Consulting Maria Biełowa ocenia, że podpisywane przez PGNiG porozumienia o kupnie amerykańskiego LNG są między innymi przygotowaniami do rozmów z Gazpromem na temat dostaw po 2022 roku. "Według naszych kalkulacji gaz amerykański będzie kosztował Polskę mniej od rosyjskiego tylko pod warunkiem, że baryłka ropy osiągnie cenę 95-100 USD, a stawki gazowców LNG utrzymają się na obecnym poziomie" - powiedziała Biełowa. To ostatnie jest według niej wątpliwe.
Inny analityk, Aleksandr Sobko, powiedział "Wiedomostiom", że dopiero po powiększeniu terminalu w Świnoujściu można byłoby na poważnie mówić o zastąpieniu w Polsce dostaw gazu z Rosji. Ocenia on również, że obecne plany nie będą przeszkodą dla Gazpromu w zawarciu kontraktu z Polską na dostawy gazu po 2022 roku. "W warunkach rosnącej konkurencji rosyjska firma będzie gotowa sprzedawać każde ilości (surowca) po cenach nieznacznie przewyższających ceny dla Niemiec" - zapewnia ekspert.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych