pc/MIB
Kontynuacja współpracy w ramach projektów Rail Baltica i Via Baltica oraz harmonizacja kwestii socjalnych w transporcie drogowym były głównymi tematami rozmów ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka i ministra transportu i komunikacji Litwy Rokasa Masiulisa. W spotkaniu, które odbyło się 5 września 2017 r., uczestniczyła także wiceminister Justyna Skrzydło.
Rail Baltica priorytetem w skali UE
Minister Adamczyk podczas spotkania poinformował ministra Masiulisa o etapach modernizacji polskich odcinków Rail Baltica. Ministrowie potwierdzili, że kluczowe jest zapewnienie finansowania tego projektu. Wskazali na przepustowość tej linii, która może i powinna zostać wykorzystana szczególnie przez transport towarowy.
– W drugim kwartale tego roku oddaliśmy do użytku odcinek Warszawa-Sadowne. Z satysfakcją pragnę potwierdzić, że dalsze odcinki do Białegostoku i do Ełku mają już zabezpieczenie finansowe ze źródeł UE. Konsekwentnie realizujemy ten projekt – powiedział Andrzej Adamczyk.
Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa-Białystok-Ełk-Trakiszki-granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km, zaś długość całego szlaku między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1 000 km. Jednocześnie szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.
Współpraca w ramach Via Baltica
Ministrowie rozmawiali także o współpracy w zakresie budowy priorytetowego dla transgranicznej komunikacji szlaku drogowego Via Baltica. Przebieg trasy na terytorium Polski w części zbieżny jest z drogą Via Carpatia, który zapewni połączenie: Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji oraz Ukrainy. Ministrowie podkreślili skuteczność koordynacji działań dotyczących budowy S61 Ostrów Mazowiecka-Budzisko po stronie polskiej oraz drogi A5 Kowno-Kalwaria po stronie litewskiej w ramach Via Baltica. Szef MIB zadeklarował, że Polska zrealizuje całą trasę w standardzie drogi ekspresowej do 2022 r. Dodał, że do 2025 roku powinien zostać oddany do użytku polski odcinek szlaku Via Carpatia od granicy z Litwą do granicy ze Słowacją.
– Wierzymy, że oba państwa w istotny sposób przyczynią się do budowy spójności Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez realizację szlaków Via Baltica i Via Carpatia – podsumował Adamczyk. Zwrócił także uwagę na duże zainteresowanie tą inicjatywą państw bałkańskich oraz Iranu.
Harmonizacja działań socjalnych w transporcie międzynarodowym szkodliwa dla rynku UE
Kluczowym punktem rozmów były również kwestie socjalne w transporcie międzynarodowym. Ministrowie potwierdzili zbieżność stanowisk Polski i Litwy w kontekście kontynuacji prac grup roboczych Rady TTE.
Podobnie jak podczas rozmów z czeskimi partnerami, Adamczyk podkreślił, że akcentowanie niekorzystnych dla rynku europejskiego możliwych skutków tych regulacji jest niezbędne, a utrzymanie koalicji państw promujących wspólne stanowisko jest niezwykle istotne dla dalszego rozwoju europejskiego obszaru transportowego i konkurencyjności gospodarki UE.
5 września 2017 r. w Warszawie odbyły się także rozmowy premierów Polski, Litwy, Łotwy i ambasadora Estonii. Rozmawiali oni m.in. o kontynuacji współpracy na rzecz realizacji projektów infrastrukturalnych oraz o kwestiach socjalnych w międzynarodowym transporcie drogowym.
– Opowiadamy się za jak najszerszym wyłączeniem sektora transportu drogowego spod reguł delegowania pracowników ze względu na szczególny charakter operacji transportowych. Nie zgodzimy się na wprowadzenie zasad, które w praktyce oznaczałyby wyeliminowanie ze wspólnego rynku przewoźników państw naszego regionu – powiedziała podczas konferencji prasowej premier Beata Szydło.
Współpraca bilateralna Polski z Litwą odbywa się m.in. w ramach Polsko-Litewskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Transgranicznej oraz Polsko-Litewskiej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej, w której ramach funkcjonuje Podkomisja ds. Transportu.
Ostatnie posiedzenie Komisji odbyło się 2 lutego 2017 r w siedzibie MIB. Stronie polskiej przewodniczyła wiceminister infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło, a stronie litewskiej wiceminister transportu i komunikacji Ričardas Degutis.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych