pc
W czwartek, w drugim dniu wizyty prezydenta Donalda Trumpa w Pekinie, USA i Chiny przeprowadziły szczerą wymianę opinii w sprawie spornych obszarów Morza Południowochińskiego; pozycja USA jest niezmienna – powiedział amerykański sekretarz stanu Rex Tillerson.
Chiny roszczą sobie prawa do prawie całego akwenu, przez który przepływają co roku towary warte 3 bln USD. By zwiększyć swoje wpływy, Pekin buduje na tym obszarze sztuczne wyspy i instalacje wojskowe. O części tego morza spierają się również Brunei, Malezja, Filipiny, Wietnam i Tajwan.
Sprawa Morza Południowochińskiego będzie prawdopodobnie jednym z tematów poruszanych na dwóch regionalnych szczytach w tym tygodniu – w Wietnamie i na Filipinach. Trump weźmie udział w obu spotkaniach, a chiński przywódca Xi Jinping tylko w szczycie Wspólnoty Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC), który trwa już w wietnamskim mieście Danang.
"Mieliśmy szczerą wymianę tutaj w Chinach na temat spraw bezpieczeństwa morskiego i Morza Południowochińskiego. Pozycja USA pozostaje niezmieniona" - powiedział dziennikarzom Tillerson po zakończeniu rozmów goszczącego od środy w Pekinie Trumpa z Xi.
"Nalegamy na utrzymanie swobody żeglugi oraz by strony roszczące sobie prawa działały w zgodzie z prawem międzynarodowym, a także zaprzestali budowy sztucznych wysp i militaryzacji placówek, aby zmaksymalizować perspektywy skutecznej dyplomacji" - dodał sekretarz stanu USA.
Według komunikatu chińskiego MSZ przywódcy USA i Chin wyrazili poparcie dla ochrony pokoju i stabilności na Morzu Południowochińskim oraz dla rozwiązywania konfliktów na drodze pokojowej, "z poszanowaniem prawa międzynarodowego".
Filipiński prezydent Rodrigo Duterte oświadczył w środę, że podczas szczytu APEC w Wietnamie zamierza poprosić Chiny, by jasno określiły swoje intencje na spornym akwenie. Do tej pory Duterte prezentował raczej ugodowe stanowisko wobec Pekinu, mimo wyroku międzynarodowego trybunału, przyznającego Filipinom rację w ich sporze terytorialnym z Chinami.
Jak zauważa agencja Reutera, Duterte wielokrotnie zapowiadał wcześniej, że w odpowiednim czasie podniesie sprawę tego sporu, ale nie zrobił tego na żadnym z dwóch regionalnych szczytów, jakie odbyły się w Manili w ubiegłym roku.
W lipcu ub.r. Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze odrzucił chińskie roszczenia do - jak to ujmował Pekin - "historycznych praw" nad wodami Morza Południowochińskiego w przybrzeżnej strefie ekonomicznej Filipin i orzekł, że Pekin narusza suwerenność tego kraju, budując tam sztuczne wyspy. Chińskie władze odmówiły uznania tego wyroku.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych