jk
Stanowisko Rady UE ws. pracowników delegowanych to rozwiązanie antyeuropejskie - ocenił wiceszef MSZ ds. europejskich Konrad Szymański. Polska nie będzie milcząco przyglądać się propozycjom reglamentującym dostęp do wspólnotowego rynku; nie na taką UE się umawialiśmy - oświadczył.
W ubiegłym tygodniu stanowisko w sprawie dyrektywy dot. pracowników delegowanych ustalili ministrowie pracy państw w Radzie UE. Przeciwko tym rozwiązaniom głosowały Polska, Węgry, Litwa i Łotwa, a Irlandia, Wielka Brytania i Chorwacja wstrzymały się od głosu. Następnie stanowisko w sprawie zmian w dyrektywie przyjął Parlament Europejski.
Rada zaproponował, by okres delegowania mógł wynosić 12 miesięcy z możliwością przedłużenia o kolejne pół roku. Europosłowie proponują dłuższy okres delegowania; chcą, żeby wynosił on do 24 miesięcy z możliwością przedłużenia w określonych przypadkach, by dokończyć prace.
Dla polskich firm - w tym transportowych - które delegują ponad 460 tys. pracowników do innych krajów członkowskich (najwięcej w całej UE), ma to niebagatelne znaczenie. Propozycja przewiduje bowiem, że po wygaśnięciu okresu delegowania do delegowanego pracownika będą miały zastosowanie wszystkie przepisy kraju przyjmującego, łącznie z koniecznością płacenia składek na ubezpieczenie społeczne. To z kolei znacznie podniesienie koszty i sprawi, że konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na zachodzie znacznie się obniży.
Szymański ocenił we wtorek w radiowej Trójce, że stanowisko przyjęte przez Radę jest to "z całą pewnością rozwiązanie antyeuropejskie". "Nie będziemy milcząco przyglądać się propozycjom, których sens polega na tym, by reglamentować dostęp do wspólnotowego rynku. Nie na taką Unię się umawialiśmy" - podkreślił.
Wiceszef MSZ wyraził nadzieję, że krajom europejskim uda się określić taki kształt prawa dla transportu, że będzie można powiedzieć, iż kompromis jest "zrównoważony".
"Dzisiaj kompromis nie jest zrównoważony, (...) dlatego zdecydowaliśmy się głosować przeciw, aby ograniczyć mandat Rady w negocjacjach z Parlamentem, który poniekąd zmierza do jeszcze gorszych rozwiązań w tej sprawie" - mówił Szymański.
Wskazał w tym kontekście, że stanowisko ws. delegowanych pracowników jest korzystne dla nas tylko w sprawie progu dla delegowania długookresowego. "Jeśli chodzi o wymagania innego typu, socjalne, które są dużo poważniejszym problemem, Parlament reprezentuje stanowisko jeszcze bardziej protekcjonistyczny" - stwierdził wiceszef MSZ.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych